Deze afbeelding is niet
beschikbaar

Het wasvrouwtje (La petite blanchisseuse)
Pierre Bonnard, 1896

Het wasvrouwtje (La petite blanchisseuse)

1896 Pierre Bonnard (1867 - 1947)

lithografie in vijf kleuren op Chinees papier, 49.5 cm x 37.8 cm
Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)
c/o Pictoright Amsterdam 2017


De Franse kunstenaar Pierre Bonnard was een meester in het weergeven van intieme alledaagse taferelen. Dit wasvrouwtje is daar een prachtig voorbeeld van. De kleine gestalte met de grote mand roept een gevoel op van eenvoud en vertedering. Dit wordt versterkt door het passerende hondje.

Bonnard bouwde de voorstelling op uit platte vlakken, waar de techniek van de lithografie zich goed voor leent. De grijze straat met witte keien vult een groot deel van de voorstelling. Het donkere silhouet van het wasvrouwtje steekt sterk af tegen de lichte achtergrond. Deze manier van afbeelden is afgeleid van de Japanse prentkunst. Een andere inspiratiebron was het schaduwtheater van prentkunstenaar Henri Rivière. In het cabaret Le Chat Noir werden voorstellingen opgevoerd met uit zink uitgesneden figuren, die als silhouetten verschenen op een wit doek met een lamp erachter. Bonnard en zijn collega-kunstenaars waren regelmatig in het publiek te vinden.

Het wasvrouwtje is onderdeel van het Album des peintres-graveurs. Dit album bevatte 22 prenten in diverse stijlen en technieken, gemaakt door 22 verschillende kunstenaars. Het werd voor 150 francs aangeboden door kunsthandelaar Ambroise Vollard. Door het uitgeven van zo’n verzamelalbum speelde hij in op de populariteit van de prentkunst.

Beeld: © c/o Pictoright Amsterdam 2014

Wat is het?
Wat is er te zien?
Context
prentmaker
drukker
uitgever

Objectgegevens

Inventarisnummer
p1108V2000
Afmetingen
49.5 cm x 37.8 cm, 29.4 cm x 19.8 cm
Catalogue raisonné
Roger-Marx 42, Bouvet 40

Opschriften/merken

signatuur en datum
Bonnard 96
nummer
Cl 132

Literatuur

  • Francis Bouvet ; introd. by Antoine Terrasse, Bonnard : the complete graphic work, Paris, 1981, p. 48-49
  • Jürgen Döring, Toulouse-Lautrec und die Belle Epoque, München, 2002, p. 152-153
  • Véronique Serrano, Dessins de Pierre Bonnard : une collection privée, Paris, 2007, p. 20-21
  • Anisabelle Berès et Michel Arveiller, Les peintres graveurs, 1890-1900, Paris, 2002, no. 3
  • Hrsg. von Claire Frèches-Thory und Ursula Perucchi-Petri, Die Nabis : Propheten der Moderne, München, 1993, p. 436-437
  • [red. par Anisabelle Berès ; avec collaboration Geneviève Aitken et Brigitte Letonturier], Au temps des Nabis, Paris, 1990, no. 39-40
  • Ursula Perucchi-Petri, Die Nabis und das moderne Paris : Bonnard, Vuillard, Vallotton und Toulouse-Lautrec, aus der Sammlung Arthur und Hedy Hahnloser-Bühler und aus Schweizer Museums- und Privatbesitz, Bern, 2001, p. 63-68
  • Claire Frèches-Thory, Antoine Terrasse, Les Nabis, Paris, 2002, p. 226-227, 229
  • Una E. Johnson, Ambroise Vollard, editeur : prints, books, bronzes, New York, cop. 1977, p. 17-45
  • Elizabeth Hutton Turner ; with contr. by Nancy Coleman Wolsk ... [et al.], Pierre Bonnard : early and late, London, 2002, p. 192