Iedereen is welkom bij het Van Gogh Museum, om zich door Vincent van Gogh en zijn tijdgenoten te laten inspireren. In sommige gevallen hebben we bij je geplande bezoek informatie van je nodig. Bijvoorbeeld als je een online ticket bestelt, een rondleiding reserveert of iets koopt in onze webshop.
Uiteraard gaan wij met de grootst mogelijke zorgvuldigheid om met je persoonsgegevens. Het gaat immers om jouw privacy. Hieronder lees je over ons privacybeleid en wat we met jouw gegevens doen.
Het Van Gogh Museum
Deze privacyverklaring geldt voor:
- Stichting Van Gogh Museum voorheen Rijksmuseum Vincent van Gogh/Rijksmuseum H.W. Mesdag;
Overal waar 'Van Gogh Museum', 'het museum', 'we' of 'wij' wordt genoemd, wordt deze partij bedoeld.
Het Van Gogh Museum beperkt het verwerken van persoonsgegevens tot een minimum. Er zijn echter altijd bepaalde persoonsgegevens nodig, zoals voor de afname van alle producten en diensten die het museum biedt. Zo vragen we bijvoorbeeld in de webshop of in de online ticketshop een aantal persoonsgegevens: deze gegevens zijn nodig om de bestelde producten of diensten correct te kunnen afleveren.
Ook in andere gevallen hebben wij persoonsgegevens van je nodig. Bijvoorbeeld voor het reserveren van een rondleiding of een online evenement, wanneer je je aanmeldt voor onze e-mailcommunicatie, wanneer je bij ons solliciteert, of wanneer je ons wilt ondersteunen met een donatie.
We gaan heel zorgvuldig om met jouw persoonsgegevens. De gegevens worden in principe niet aan derden verstrekt, alleen als dit noodzakelijk is voor de dienstverlening of als we hiertoe wettelijk verplicht zijn. Wij doen verder ons uiterste best om deze gegevens zo goed mogelijk te beveiligen en leggen deze plicht ook op aan al onze verwerkers.
We bewaren persoonsgegevens zo kort mogelijk (zie punt 7). We houden hierbij rekening met de wettelijk verplichte termijnen die gelden voor het bewaren van bepaalde gegevens.
Persoonsgegevens worden alleen verwerkt als wij een gerechtvaardigd belang of een wettelijke verplichting hiervoor hebben of als jij zelf (direct of indirect) hiervoor toestemming hebt gegeven. Als eigenaar van jouw persoonsgegevens kan je deze toestemming ook weer intrekken en jouw persoonsgegevens laten verwijderen (zie punt 15).
De Anselm Kiefer tentoonstelling is een gezamenlijke productie van het Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Gogh Museum. De persoonsgegevens van bezoekers van deze tentoonstelling worden door het Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Gogh Museum gezamenlijk verwerkt en met elkaar gedeeld. Beide musea zijn gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijken en dus beide verantwoordelijk voor uw persoonsgegevens. Dit geldt zowel voor bezoekers die een van de tentoonstellingslocaties bezoeken als bezoekers die beide locaties bezoeken.
Daarom is zowel de privacyverklaring van het Stedelijk Museum Amsterdam als de privacyverklaring van het Van Gogh Museum op deze verwerking van je persoonsgegevens van toepassing.
De musea hebben in lijn met de privacyregelgeving gezamenlijk hun verantwoordelijkheden bepaald. In beide privacyverklaringen kun je verder lezen hoe beide musea met persoonsgegevens omgaan en hoe zij gegevens veilig houden. Heb je vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens verzameld in verband met deze tentoonstelling, dan kun je contact opnemen met Stedelijk Museum of Van Gogh Museum.
Met persoonsgegevens bedoelen we: elk gegeven over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Dit betekent dat informatie ofwel direct over iemand gaat, ofwel naar deze persoon is te herleiden. Gegevens van overleden personen of van organisaties zijn geen persoonsgegevens.
Onder verwerking verstaan we elke handeling die wordt verricht met betrekking tot persoonsgegevens, zowel digitaal als op papier. Bijvoorbeeld het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, uitwissen en vernietigen van persoonsgegevens.
Wij kunnen volgende persoonsgegevens verwerken:
Museumbezoek
In en buiten het museum worden voor beveiligingsdoeleinden camerabeelden gemaakt. Het doel daarvan is om de veiligheid van bezoekers, het personeel en van de kunst zo goed mogelijk te bewaken.
In het museum wordt er gebruik gemaakt van telcamera’s. Deze camera’s zetten beelden direct om in aantallen. Dit doen wij om bezoekers in te kunnen spreiden over het museum en voor de veiligheid van bezoekers en medewerkers. Er worden geen beelden opgeslagen.
Tijdens evenementen zoals Vincent op Vrijdag, de opening van een nieuwe tentoonstelling, de presentatie van een aankoop van een nieuw kunstwerk etc. wordt er beeldmateriaal gemaakt dat wordt gebruikt als sfeerimpressie of om verslag te doen van deze evenementen. Dit valt onder de uitzondering journalistieke doeleinden, zoals te vinden is in de Uitvoeringswet AVG (UAVG). Om deze reden wordt hiervoor geen toestemming gevraagd. Wil je niet herkenbaar in beeld worden gebracht, laat dit dan weten aan de fotograaf. Deze zal hier dan rekening mee houden. Het fotograferen van minderjarigen en wilsonbekwamen zal uitsluitend plaatsvinden met toestemming van de wettelijk vertegenwoordiger.
Voor het overige beeldmateriaal dat wordt gemaakt in of namens het museum en waarbij bezoekers herkenbaar in beeld zijn, geldt dat hiervoor toestemming aan betrokkene wordt gevraagd.
Websitebezoek
Op onze website worden verschillende diensten aangeboden. Zo kun je een entreekaart voor het museum of een online evenement of een mooi Van Gogh-product kopen. Je kunt een rondleiding, audiotour of workshop reserveren. Ook kun je via de website ons museum steunen, je aanmelden voor de nieuwsbrief of ons vragen om te onderzoeken of je in het bezit bent van een Van Gogh kunstwerk. In al deze gevallen vragen wij jou om persoonsgegevens, om jouw aankoop, verzoek of vraag zo goed mogelijk te kunnen afhandelen.
Op onze websites en apps maken we gebruik van cookies, analytics en andere technieken. Dat doen we om de websites en apps goed te laten werken en ook om gegevens te verzamelen waarmee we de websites kunnen verbeteren. Deze gegevens worden geanonimiseerd en worden niet aan derden verstrekt. Het gaat hierbij om de websites vangoghmuseum.nl, tickets.vangoghmuseum.nl, vangoghmuseumshop.com, demesdagcollectie.nl, en ontrafel.vangogh.nl en unravel.vangogh.com. Meer informatie over cookies en hoe wij hiermee omgaan lees je in ons cookiebeleid.
Wij kunnen vragen om de volgende persoonsgegevens:
Webshop, online-tickets, e-mailcommunicatie, aanvraag- en contactformulieren
Doordat je gebruikmaakt van onze diensten, online bij ons winkelt, graag op de hoogte blijft van onze activiteiten, of ons wil volgen via sociale media en je hiervoor bepaalde persoonsgegeven hebt ingevuld, kunnen wij de volgende persoonsgegevens van je verwerken:
- voor- en achternaam;
- adres (voor de webshop);
- woonplaats
- landgegevens;
- telefoonnummer (voor de webshop);
- mobiele telefoonnummer (bij betaling met creditcard);
- e-mailadres;
- taalvoorkeur (voor e-mailcommunicatie);
- overige informatie die door de bezoeker van de website vrijwillig wordt verstrekt en/of waar de bezoeker ondubbelzinnig toestemming voor heeft gegeven om te mogen verwerken, bijvoorbeeld in het kader van onderzoeksdoeleinden of om op de hoogte te worden gehouden van activiteiten die plaatsvinden in en om het museum.
- IP-adres als je een aanvraag- of contactformulier via de website invult en verzendt.
Betalingen met creditcard
Als je betaalt met je creditcard wordt je mobiele telefoonnummer gevraagd, zodat we je een verificatiecode kunnen toesturen. Het vragen om je mobiele telefoonnummer en deze extra verificatie doen wij om betaalfraude, oplichting met entreekaarten en witwassen van crimineel geld door middel van doorverkoop van entreekaarten tegen te gaan. Dit telefoonnummer wordt niet door ons opgeslagen en ook niet door de verwerker (de betaalprovider).
Persoonsgegevens land en woonplaats
De persoonsgegevens ‘land’ en ‘woonplaats’ van museumbezoekers zullen daarnaast geanonimiseerd worden en daarna verder verwerkt worden voor analyse-doeleinden.
Online programma’s en/of activiteiten
- voor- en achternaam;
- e-mailadres;
- nickname;
- jouw afbeelding (als je jouw camera aan hebt staan tijdens een interactieve sessie)
- stem / commentaar (als je meedoet met een discussie of vragen stelt tijdens het evenement).
Voor het beeld, geluid en commentaar geldt dat deze informatie alleen wordt gebruikt in de beslotenheid van de groep en classrooms en verder niet gedeeld wordt met derden. Er kan gebruik worden gemaakt van online platforms zoals YouTube die mogelijk persoonsgegevens van jou verwerken. Hiervoor gelden de regels van het betreffende platform.
Donateurs
Sunflower Circle, Theo van Gogh Circle, Yellow House Circle Ben jij lid van een van deze circles dan verwerken wij de volgende persoonsgegevens van je:
- voor- en achternaam;
- adresgegevens;
- woonplaats;
- land;
- telefoonnummer;
- bankrekeningnummer;
- e-mailadres;
- geboortedatum (niet verplicht);
- indien van toepassing: informatie die nodig is om jouw gift af te kunnen trekken in je aangifte inkomstenbelasting;
- de betreffende circle waar je lid van bent.
Meer informatie over privacy en de donatie die verwerkt wordt via Adyen is de vinden in de privacyverklaring Circle leden die onderdeel uitmaakt van de Algemene voorwaarden Circle-leden Van Gogh Museum.
Sponsoren
Voor sponsoren van het Van Gogh Museum geldt dat de volgende persoonsgegevens worden verwerkt:
- voor- en achternaam contactpersoon;
- e-mailadres contactpersoon;
- telefoonnummer contactpersoon.
Opdrachtgever authenticiteitsaanvraag
Ben je eigenaar van een schilderij, tekening, brief of prent en wil je weten of de maker ervan Vincent van Gogh is? Dan kun je via een gemachtigde een authenticiteitsaanvraag starten.
Om deze aanvraag in behandeling te kunnen nemen en af te kunnen handelen hebben wij een aantal persoonsgegevens nodig van zowel de aanvrager (de eigenaar) als de gemachtigde (degene die namens de aanvrager het verzoek indient). Om deze reden kunnen onder meer de volgende persoonsgegevens worden verwerkt:
- geslacht (aanvrager + gemachtigde);
- voor- en achternaam (aanvrager + gemachtigde);
- functie (gemachtigde);
- adresgegevens (aanvrager);
- landgegevens (aanvrager);
- e-mailadres (aanvrager + gemachtigde);
- voorkeurstaal (aanvrager + gemachtigde);
- handtekening (aanvrager + gemachtigde);
- geboortedatum (aanvrager);
- geboorteplaats (aanvrager);
- geboorteland (aanvrager).
Meer informatie over privacy en het authenticiteitsonderzoek zijn te vinden in de Algemene voorwaarden ten behoeve van authenticiteitsonderzoek en de Algemene voorwaarden voor registratie als gemachtigde en het optreden als gemachtigde ten behoeve van authenticiteitsonderzoek.
Rondleiding, workshop of andere museumactiviteiten aanvragen
Van bezoekers die een rondleiding of een andere museumactiviteit reserveren (per telefoon, e-mail of via de website) worden de volgende persoonsgegevens verwerkt:
- voor- en achternaam van degene die de activiteit boekt of die contactpersoon is;
- adresgegevens;
- telefoonnummer;
- e-mailadres;
- taalvoorkeur;
- land;
- in geval van kinderen zal buiten de gegevens van de ouder/verzorger de voornaam en de leeftijd van het kind / de kinderen worden gevraagd;
- overige informatie die je vrijwillig geeft.
- IP-adres dat automatisch wordt toegevoegd wanneer je op de website een formulier invult en verzendt.
Beeldaanvragen voor commercieel gebruik
Als beeldaanvragen worden gedaan door natuurlijke personen, is deze privacyverklaring van toepassing. Om beeldaanvragen te kunnen beoordelen en afhandelen, inclusief betaling, kunnen onder meer de volgende persoonsgegevens worden verwerkt:
- geslacht;
- voorkeurstaal;
- voor- en achternaam;
- adresgegevens;
- landgegevens;
- telefoonnummer;
- e-mailadres;
- btw-nummer.
Evenementen en zaalhuur voor bedrijven
Wil je met jouw collega’s een exclusieve rondleiding na sluitingstijd, vergaderen in het museum of dineren of borrelen nabij de meesterwerken van Van Gogh dan kunnen wij, buiten de bedrijfsgegevens om, onder meer de volgende persoonsgegevens vragen:
- naam contactpersoon;
- e-mailadres contactpersoon;
- telefoonnummer contactpersoon.
Contact
Heb jij via een contactformulier verzocht dat een medewerker van het Van Gogh Museum contact met je opneemt, dan kunnen wij buiten de bedrijfsgegevens om onder meer de volgende persoonsgegevens vragen:
- naam (contactpersoon);
- e-mailadres (contactpersoon);
- in sommige gevallen jouw geslacht;
- telefoonnummer (als je om telefonisch contact hebt verzocht);
- jouw vraag, klacht of verzoek;
- daarnaast heb je de mogelijkheid om nadere gegevens op te geven, indien je dit wilt.
Onderzoek
Om de kwaliteit van onze websites en apps te kunnen verbeteren, doen wij regelmatig onderzoek. Deze onderzoeken zijn over het algemeen anoniem. Indien er onderzoek wordt gedaan waarbij wél persoonsgegevens worden verwerkt, vragen wij niet meer persoonsgegevens dan strikt noodzakelijk. Ook vragen wij uitdrukkelijk toestemming voor het verwerken van deze gegevens.
Van Gogh op school
Op dit gedeelte van onze website vind je gratis digitale lessen voor het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Deze lessen kun je bewaren en bewerken in de omgeving van LessonUp. Als je kiest voor bewaren, volgt er een scherm om je te registreren bij LessonUp. Hier wordt om jouw naam en e-mailadres gevraagd. Op deze gegevens is de privacyverklaring van LessonUp van toepassing.
Collectie-informatie
Vanwege onderzoeksdoeleinden registeren wij, om de collectie van Van Gogh inzichtelijk te maken, eigenaars van kunstwerken van Van Gogh. Hiertoe worden de volgende persoonsgegevens verwerkt:
- voor- en achternaam;
- telefoonnummer;
- e-mailadres;
- adres, incl. postcode en land;
- geboortedatum;
- overlijdensdatum (indien van toepassing).
Solliciteren
Als je bij het museum solliciteert, verwerken wij van jou de volgende persoonsgegevens:
- voor- en achternaam;
- adresgegevens;
- telefoonnummer;
- e-mailadres;
- cv;
- motivatie.
Winacties
Om deel te kunnen nemen aan een van de winacties via een van onze websites of de webshop en als winnaar jouw prijs in ontvangst te kunnen nemen worden er persoonsgegevens verwerkt. Dit doen wij op basis van toestemming. Welke persoonsgegevens dit zijn, hoe lang deze bewaard zullen worden en waarvoor ze gebruik zullen worden is te lezen in de voorwaarden van de betreffende winactie.
Overige relaties
Deze worden geregistreerd in een van onze relatiebeheer- of registratiesystemen, in ons bezoekersinformatiesysteem, in ons facturatiesysteem of in onze contractregistratie en kunnen verschillende persoonsgegevens bevatten. Met deze relaties wordt contact onderhouden door het toezenden van informatie over het museum en de activiteiten, het uitnodigen voor evenementen, contact over kunst(uit)leen, de samenwerking of dienstverlening, betalingen, bezoek aan ons museum of kantoorlocatie of andere contactmomenten.
De persoonsgegevens die onder meer verwerkt kunnen worden bestaan uit:
- voor- en achternaam;
- functie;
- (privé of zakelijk) adresgegevens;
- (privé of zakelijk) telefoonnummer;
- (privé of zakelijk) e-mailadres;
- in sommige gevallen een pasfoto (als daar toestemming voor is);
- in sommige gevallen geboortedatum (als daar toestemming voor is);
- eventueel opmerkingen naar aanleiding van een gesprek;
- tijdstip van bezoek aan het museum of kantoorlocatie;
- betaling of vordering;
- bankgegevens;
- gemaakte afspraken.
Interesseprofielen
Van iedere bezoeker die een ticket voor het museum of voor een online activiteit koopt, een aankoop doet in de webshop, een donatie doet, zich inschrijft voor een nieuwsbrief of op een andere manier een relatie aangaat met het museum wordt automatisch een interesseprofiel opgesteld en opgeslagen. Dit profiel wordt opgeslagen in een aparte omgeving door een verwerker waarmee het museum een verwerkersovereenkomst heeft gesloten.
Het interesseprofiel kan de volgende persoonsgegevens bevatten:
- identificatienummer
- voor- en achternaam
- adres (webshopklanten)
- woonplaats
- land
- e-mailadres
- taalvoorkeur
- datum museumbezoek
- nieuwsbrief opt-in
- klikgedrag in de nieuwsbrieven van het museum
- andere informatie die jij vrijwillig hebt gegeven
Het Van Gogh Museum heeft een gerechtvaardigd belang om deze gegevens door te verwerken. Ze worden gebruikt om geanonimiseerde overzichten te maken voor analysedoeleinden:
- om onze producten en diensten te kunnen verbeteren;
- om onze bezoekers en relaties beter te kunnen begrijpen;
- om onze bezoekers en relaties informatie en/of aanbiedingen te kunnen sturen die aansluit bij hun interesse.
Voor de persoonsgegevens waarvoor je toestemming hebt gegeven en voor de persoonsgegevens woonplaats, land en taalvoorkeur geldt: deze persoonsgegevens worden bewaard totdat je deze toestemming intrekt. Je toestemming kun je intrekken via de link in de nieuwsbrief of via de e-mail: info@vangoghmuseum.nl.
Voor de overige persoonsgegevens in deze profielen geldt: persoonsgegevens van Nederlandse bezoekers worden 26 maanden bewaard en van buitenlandse bezoekers 12 maanden. Na het verstrijken van deze termijnen worden de persoonsgegevens uit de profielen verwijderd en worden lege profielen weggegooid.
Persoonsgegevens worden alleen verwerkt als:
- deze nodig zijn om de overeenkomst te kunnen nakomen;
- de eigenaar hiervoor uitdrukkelijk en ondubbelzinnig toestemming heeft gegeven;
- er een gerechtvaardigd belang is voor het Van Gogh Museum (bijvoorbeeld analytische doeleinden, veiligheid of direct marketing);
- de verwerking noodzakelijk is om aan een wettelijke verplichting te voldoen.
Het Van Gogh Museum verwerkt persoonsgegevens:
- om jouw bestelling, authenticiteitsaanvraag, verzoek voor beeldmateriaal, of jouw aanvraag voor een workshop, rondleiding, zaalhuur of andere (online) museumactiviteit te kunnen afhandelen;
- om contact te kunnen opnemen als er problemen zijn met of vragen zijn over de uitvoering van de overeenkomst;
- om contact te kunnen opnemen als er urgente wijzigingen zijn die gevolgen hebben voor de datum of het tijdstip waarop je je museumbezoek, rondleiding of workshop hebt gereserveerd;
- om jouw museumbezoek zo prettig mogelijk te laten verlopen;
- om jou de service te kunnen geven die wij belangrijk vinden, zoals het toesturen van informatie en een welkomstvideo voorafgaand aan jouw museumbezoek.
- om te kunnen instaan voor de veiligheid van bezoekers, medewerkers en onze kunst;
- om de rondleiding, workshop of andere dienst in de gewenste taal te kunnen aanbieden;
- om bij een workshop voor kinderen de inhoud hiervan goed af te kunnen stemmen op de samenstelling en leeftijd van de groep ;
- om de afgenomen museumactiviteit in rekening te brengen of om de donatie/gift in ontvangst te kunnen nemen; -om (in samenwerking met of met hulp van andere partijen) tentoonstellingen te kunnen organiseren in het museum.
- om je correct aan te kunnen spreken in jouw voorkeurstaal;
- om jouw sollicitatie in behandeling te kunnen nemen;
- om de gevraagde informatie van ons te kunnen ontvangen;
- om je te kunnen uitnodigen voor evenementen;
- zodat jij deel kan nemen aan een winactie en een prijs kunt winnen;
- om jou te kunnen feliciteren met jouw verjaardag;
- om jouw vragen te kunnen beantwoorden of jouw klacht te kunnen afhandelen;
- om de foto die jij gemaakt hebt met de fotozuil naar je toe te kunnen sturen;
- om relaties en het netwerk van het museum in kaart te brengen ter verbetering van de fondsenwerving, hetgeen belangrijk is voor het voortbestaan van ons museum;
- voor analysedoeleinden waarmee we onze dienstverlening en communicatie kunnen verbeteren, en waarbij gegevens zo veel mogelijk worden geanonimiseerd;
- als je toestemming hebt gegeven om jouw gegevens te verwerken. Bijvoorbeeld als je op de hoogte gehouden wilt worden over ons museum, voor onderzoeksdoeleinden of om onze dienstverlening te verbeteren;
- om aanbiedingen bij je onder de aandacht te brengen die afgestemd zijn op jouw interesses.
- om met geanonimiseerde rapportages de herkomst van de bezoekers te kunnen analyseren en daarmee samen met de stad Amsterdam de toerisme stromen beter te kunnen reguleren binnen de stad;
- om op grond van geanonimiseerde rapportages te kunnen toetsen of de doelstellingen op het gebied van inclusiviteit en duurzaamheid door het museum worden behaald;
- om het ministerie OCW op hun verzoek te kunnen voorzien van geanonimiseerde rapportages over bezoekers en de herkomst hiervan.
Wij verstrekken persoonsgegevens aan derden als dat nodig is om technische redenen (bijvoorbeeld omdat wij zelf niet over de benodigde techniek beschikken) of vanwege een (wettelijke) verplichting.
In dergelijke gevallen schakelen wij een gespecialiseerde derde partij in om de afgesproken werkzaamheden te kunnen uitoefenen of om de (verkoop)overeenkomst na te kunnen komen. Deze derde partij verwerkt eveneens de persoonsgegevens.
Voorbeelden zijn de afhandeling van betalingen, het verstrekken van adresgegevens aan de bezorgdienst om de door jou bestelde webshopartikelen te kunnen afleveren of een gespecialiseerde partij die ervoor zorgt dat jouw entreeticket in jouw mailbox wordt afgeleverd.
In dergelijke gevallen zullen wij een derde partij inschakelen die voldoet aan onze veiligheidsnormen en privacyrichtlijnen. Met deze partij sluiten wij een verwerkersovereenkomst en maken wij goede afspraken over het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. Het Van Gogh Museum is en blijft, ook dan, verantwoordelijk voor de verwerking van jouw persoonsgegevens.
Het kan voorkomen dat we genoodzaakt zijn aangifte te doen, bijvoorbeeld in het geval van diefstal of het plegen van fraude. We zullen dan de hiervoor benodigde persoonsgegevens doorgeven aan politie of justitie. Daarnaast kunnen politie, justitie, toezichthouders en/of de Belastingdienst op grond van de wet gegevens bij ons opvragen. Verder kan de rechter ons verplichten gegevens te verstrekken. In al deze gevallen moeten wij de benodigde persoonsgegevens aan derden worden verstrekt.
Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan strikt noodzakelijk is om de doelen te realiseren waarvoor deze gegevens zijn verzameld. Alle gegevens die zijn verzameld ten behoeve van het afnemen van onze producten en/of diensten zullen na het volledig afronden hiervan zo spoedig mogelijk worden verwijderd.
In sommige gevallen zijn wij gehouden aan een wettelijk verplichte bewaartermijn. Als verwijdering technisch niet mogelijk is worden gegevens waar mogelijk geanonimiseerd. Voor sollicitanten geldt dat wij hun gegevens vier weken na het afronden of stopzetten van een wervingsprocedure vernietigen, tenzij is afgesproken met de sollicitant diens gegevens in portefeuille te houden. In dat laatste geval bewaren wij de gegevens nog maximaal één jaar.
In het geval het boeken van tickets, rondleidingen of andere live evenementen in het museum geldt dat de persoonsgegevens die nodig zijn om deze te boeken tot maximaal 1 jaar na boeking worden bewaard.
Voor de online evenementen of activiteiten die worden georganiseerd geldt dat de gegevens voor het boeken van het evenement tot maximaal 1 jaar na boeking worden bewaard en de persoonsgegevens die worden verwerkt tijdens het evenement zelf tot maximaal 2 jaar na evenement worden bewaard. Bij online evenementen wordt gebruik gemaakt van derde partijen zoals het platform YouTube. Voor de persoonsgegevens die zij verwerken gelden de bewaartermijn van deze partijen, deze zijn terug te vinden in hun privacyverklaring.
Indien je contact met ons opneemt, via het contactformulier op de website, via e-mail (info@vangoghmuseum.nl) of telefonisch geldt dat wij jouw persoonsgegevens in ons CRM systeem verwerken om jouw vraag, klacht of verzoek zo goed mogelijk af te kunnen handelen. Deze gegevens worden na maximaal 1 jaar geanonimiseerd.
Voor donateurs/sponsoren geldt dat wij hun persoonsgegevens tot maximaal 3 jaar na opzegging van de overeenkomst of laatste donatie bewaren, tenzij de wet ons verplicht de gegevens langer te bewaren. Bij het stopzetten van de donatie vragen of wij de persoonsgegevens moeten verwijderen, of dat de persoon op de hoogte wil blijven van de activiteiten van het museum (als relatie opgenomen wil blijven in ons bestand), uiteraard met uitzondering van de persoonsgegevens die we wettelijk verplicht zijn te bewaren.
Voor particuliere circle-leden geldt dat wij hun persoonsgegevens tot maximaal drie (3) jaar na het aflopen van de (periodieke) overeenkomst of een losstaande donatie bewaart, tenzij de wet verplicht de gegevens langer te bewaren.
In het geval van een authenticiteitsaanvraag bewaren wij persoonsgegevens voor onbepaalde tijd. De reden hiervoor is dat deze gegevens worden gebruikt voor wetenschappelijk en/of historisch onderzoek. Het Van Gogh Museum beoordeelt wanneer deze gegevens niet langer nodig zijn en zullen worden vernietigd.
Als je je hebt ingeschreven voor onze e-mailcommunicatie (zoals nieuwsbrieven) of als je hebt aangegeven dat je als relatie in ons bestand wilt worden opgenomen, verwerken wij jouw gegevens totdat jij aangeeft dat je geen e-mailcommunicatie meer wilt ontvangen of verwijderd wilt worden uit ons bestand. Voor het afmelden van de nieuwsbrief kun je gebruikmaken van de link ‘Afmelden’ onder aan de nieuwsbrief.
Voor relaties, zoals scholen, die regelmatig museumactiviteiten boeken, geldt dat wij hun gegevens bewaren totdat zij aangeven uit ons bestand verwijderd te willen worden.
Voor evenementen die niet via de pagina tickets op onze website worden geboekt geldt dat persoonsgegevens tot maximaal vier weken na het evenement worden bewaard.
Alle persoonsgegevens die wij verwerken betrekking tot de levering van onze producten en/of diensten worden zo snel mogelijk verwijderd nadat de transactie volledig is afgerond, maar uiterlijk na zes maanden, tenzij het nodig is deze langer te bewaren vanwege een wettelijke plicht. Voor klanten met een profiel hebben aangemaakt in onze webshop geldt dat zij dit zelf kunnen beheren en zelf de persoonsgegevens kunnen verwijderen, deze gegevens worden niet automatisch door ons verwijderd.
Voor al het beeldmateriaal dat tijdens specifieke evenementen, zoals Vincent op Vrijdag, opening nieuwe tentoonstelling, bekendmaking nieuwe aankopen, etc., wordt gemaakt en voor ons nieuwswaarde heeft geldt dat dit wordt opgeslagen in ons digitale beeldarchief en om journalistieke doeleinden onbeperkt gebruikt en wordt voor onbepaalde tijd bewaard.
Persoonsgegevens worden uitsluitend aan derden verstrekt als dit nodig is voor de uitvoering van de met jou gesloten overeenkomst, of om te voldoen aan een wettelijke verplichting, of om mee te werken aan een onderzoek van politie of andere autoriteiten. Zie ook punt 6.
Jouw persoonsgegevens worden zoveel mogelijk verwerkt en bewaard in de Europese Unie. In sommige gevallen is het voor ons noodzakelijk om persoonsgegevens buiten de Europese Economische Ruimte ('EER') te brengen, naar landen die een passend beschermingsniveau waarborgen en op de lijst van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) staan.
Heel sporadisch, als het echt niet anders kan brengen wij persoonsgegevens naar een land dat niet op deze lijst staat. In dat geval voeren wij een transfer impact analyse uit op dit land en nemen wij extra maatregelen ter bescherming van de persoonsgegevens, zoals doch niet uitsluitend beperkt tot encryptie.
Vanwege beveiligingsdoeleinden maakt het museum zowel binnen als buiten het pand gebruik van cameratoezicht. Uiteraard gaan wij heel zorgvuldig om met deze camerabeelden. Ze worden niet met derden gedeeld, tenzij politie of andere autoriteiten om deze beelden verzoeken. Gemaakte beelden worden maximaal vier weken bewaard, tenzij deze gegevens nodig zijn in het kader van een onderzoek van de politie of andere autoriteiten.
Ook binnen en buiten het kantoorpand en de personeelsingang van het museum worden voor beveiligingsdoeleinden camerabeelden gemaakt. Deze beelden worden maximaal vier weken bewaard.
In het museum kun je gratis gebruik maken van ons wifinetwerk. Als je gebruik maakt van het wifinetwerk van het museum, ontvangen we mogelijk informatie waarmee jij of het apparaat dat je gebruikt, kan worden geïdentificeerd. Denk bijvoorbeeld aan je MAC-adres of unieke identificatiemiddelen, zoals een aan het apparaat toegekende naam of toegekend nummer. Deze gegevens worden niet opgeslagen of gedeeld.
Het Van Gogh Museum maakt veel gebruik van sociale media om je te inspireren met onze kunstwerken, om je op de hoogte te houden van onze activiteiten, om nieuws over het museum met je te delen, om online activiteiten of evenementen aan te kunnen bieden en om je een kijkje achter de schermen te geven. Ook reageren we op jouw vragen en opmerkingen. Je kunt ons volgen op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Pinterest en LinkedIn.
Als je deze sociale media gebruikt, ben je akkoord gegaan met de voorwaarden van het socialmediaplatform dat je gebruikt. Op sociale media plaatsen we ook advertenties over onze tentoonstellingen en andere activiteiten. Je krijgt onze advertenties te zien op basis van de gegevens die het sociale media-platform met jouw toestemming verzamelt, bijvoorbeeld dat je ons volgt, je leeftijd, in welk land je woont of dat je geïnteresseerd bent in kunst.
Het Van Gogh Museum heeft geen invloed op de persoonsgegevens die de verschillende sociale media-platforms van jou verzamelen. Zij zijn zelf verantwoordelijk om zich te houden aan de wet. Meer informatie over hoe het platform omgaat met jouw gegevens is veelal te vinden in de voorwaarden van het platform of hun privacyverklaring. Vaak is het ook mogelijk om jouw privacy-instellingen te beheren in de instellingen van jouw sociale media-profiel.
Het Van Gogh Museum gebruikt Google Analytics om inzicht te krijgen in het bezoek van de websites. Met die kennis verbeteren we de websites. De gegevens leiden niet naar individuele personen. Lees meer over het privacybeleid van Google.
Wij hebben de volgende maatregelen genomen om jouw privacy te beschermen:
-
We hebben een verwerkersovereenkomst gesloten met Google.
-
De optie ‘gegevens delen met Google’ hebben we uitgeschakeld.
-
Google Analytics-cookies worden niet gebruikt in combinatie met andere diensten van Google.
-
De laatste drie cijfers van jouw IP-adres zijn verwijderd, waardoor het is geanonimiseerd.
Op onze websites gebruiken we cookies om de websites goed te laten functioneren, om het gebruik van de sites te analyseren en om jou advertenties te kunnen tonen op basis van je interesses en surfgedrag. Meer hierover lees je in ons cookiebeleid.
- Als je je hebt aangemeld voor de nieuwsbrief en je wilt je afmelden, doe je dit via de link ‘Afmelden’ boven of onder in de nieuwsbrief. Je kunt ook een mail sturen naar newsletter@vangoghmuseum.nl.
- Als je het idee hebt dat wij jouw persoonsgegevens onrechtmatig of onjuist verwerken, dan kan je een verzoek indienen om deze verwerking te laten beperken.
- Je kunt een verzoek indienen om in te zien welke persoonsgegevens we van jouw verwerken.
- Je kunt een verzoek indienen om jouw persoonsgegevens aan te passen, wanneer deze niet kloppen.
- Je kunt eerder gegeven toestemming voor de verwerking van jouw persoonsgegevens intrekken. Betreft deze intrekking beeldmateriaal, dan moet je duidelijk vermelden welke datum het beeld is gemaakt, bij welk evenement en het beeld omschrijven. Voeg bij voorkeur het beeld bij. Het beeldmateriaal zal vanaf dat moment niet meer gebruikt worden voor toekomstige publicaties. Deze mogelijkheid geldt dus niet voor beeldmateriaal dat onder de uitzonding journalistieke exceptie valt.
- Je kunt een verzoek indienen voor het overdragen van je persoonsgegevens naar een andere organisatie. Dit verzoek zal worden ingewilligd, voor zover dit technisch mogelijk is.
- Je hebt de mogelijkheid om bezwaar in te dienen tegen de verwerking van jouw persoonsgegevens. Als je gebruikmaakt van dit recht, dan wordt de verwerking beëindigd, tenzij onze dringende gerechtvaardigde gronden zwaarder wegen dan jouw belang. In een dergelijk geval zullen wij je hierover informeren.
- Je kunt een verzoek indienen om jouw persoonsgegevens te laten verwijderen. Als je een dergelijk verzoek hebt gedaan, worden je gegevens zo spoedig mogelijk verwijderd, tenzij dit niet mogelijk is vanwege wetgeving. In sommige gevallen is het technisch niet mogelijk de gegevens te verwijderen en zullen de gegevens waar mogelijk geanonimiseerd worden.
Een verzoek kun je schriftelijk indienen:
Per post:
Van Gogh Museum
t.a.v. Privacy Officer
Postbus 75366
1070 AJ Amsterdam
of stuur een e-mail: info@vangoghmuseum.nl.
Wij zullen zo snel mogelijk, maar in elk geval binnen vier weken, op je verzoek reageren. Als het niet mogelijk is jouw verzoek in te willigen, zullen wij dit gemotiveerd laten weten. Wij kunnen vragen om je te identificeren, door een kopie van een geldig legitimatiebewijs op te vragen. Dit doen wij om misbruik te voorkomen.
Heb je het idee dat wij niet zorgvuldig met jouw persoonsgegevens omgaan en wij jouw klacht hierover niet serieus nemen, dan heb je de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Het Van Gogh Museum doet er alles aan om jouw persoonsgegevens optimaal en naar de laatste stand der techniek te beveiligen en verwacht dit ook van haar verwerkers. Al onze websites hebben een ssl-certificaat zodat gegevens veilig en versleuteld worden verzonden. Dit is te herkennen aan een slotje voor de url in de adresbalk van de browser.
Mocht je toch de indruk hebben dat jouw gegevens niet goed zijn beveiligd, of dat er aanwijzingen zijn van misbruik, of als je meer informatie wenst over de beveiliging van je persoonsgegevens, neem dan contact met ons op via info@vangoghmuseum.nl.
Het Van Gogh Museum behoudt het recht om veranderingen, aanvullingen of wijzigingen aan te brengen in deze privacyverklaring.
Deze privacyverklaring is aangepast op 19 december 2024.
Vind je een zwakke plek in een van onze systemen? Dan kun je dit melden via CVD@vangoghmuseum.nl. Het maken van zo'n melding heet Coordinated Vulnerability Disclosure (CVD).