De stad als theater
Bonnard zag het bruisende Parijs als een theater van het dagelijks leven, een spektakel voor de passant. Hij was een liefhebber van het moderne Parijse toneel en ontwierp theaterdecors en programma’s voor avant-gardetheaters. De gebouwen en straten waar de Parijzenaars zich op Bonnards prenten langs bewegen kunnen ook als een levendig theaterdecor worden gezien.

Pierre Bonnard, Boulevard, 1899
Japanse kleuren
Bonnard werd door zijn vrienden ‘de meest Japanse Nabi’ genoemd. Over een bezoek aan een tentoonstelling van Japanse prenten vertelde hij later:
‘Ik realiseerde me dat kleur werkelijk alles kon uitdrukken, zoals gebeurde op deze expositie, zonder dat het invoegen van reliëf of textuur nodig was.’
Zijn liefde voor Japanse prentkunst inspireerde hem bij het maken van zijn eigen kleurenlithografieën met heldere kleurvlakken en een decoratieve lijnvoering.

Pierre Bonnard, Familiescène (Scène de famille), 1893

Pierre Bonnard, Op straat (Dans la rue), 1900
Verder lezen:
- Francis Bouvet, Bonnard. The Complete Graphic Work, Parijs 1981
- Colta Ives, Helen Giambruni en Sasha M. Newman, Pierre Bonnard. The Graphic Art, New York 1990
- Patricia Eckert Boyer, The Nabis and the Parisian Avant-Garde, New Brunswick 1988
- Claire Frèches-Thory en Antoine Terrasse, The Nabis: Bonnard, Vuillard and their circle, Parijs 1990