Vollards prentenseries
Vollard gaf rond 1896 vier Nabis-kunstenaars uit zijn stal de opdracht om zeer ambitieuze prentenseries te maken.
De series met elk tien kleurenlitho’s rondom een weinig vastomlijnd thema, zoals de ‘landschappen en interieurs’ van Edouard Vuillard, of verschillende ‘aspecten van Parijs’ van Pierre Bonnard, behoren tot de hoogtepunten van de laat-19de-eeuwse prentkunst.
De kunstenaars werkten maar liefst vier jaar aan hun series, waarin ze vluchtige momenten en sferen uit het dagelijks leven probeerden te vangen in patronen, lijnen en kleuren.
Vollards prentenalbums
Geïnspireerd door het belang en succes van L’Estampe originale publiceerde Vollard vanaf 1896 verscheidene prentenalbums met litho’s, etsen en houtsneden van de peintres-graveurs.
Naar het voorbeeld van André Marty nam hij naast de jongste avant-garde als de Nabis ook prenten van meer gevestigde kunstschilders als Pierre-Auguste Renoir op.
Dat zij niet bedreven waren in het maken van litho’s nam hij op de koop toe; zijn vaste drukker Auguste Clot was een meester in het vertalen van een snel schetsje naar een volwaardige prent.
Verder lezen:
- Ambroise Vollard, Recollections of a Picture Dealer, Londen 1936
- Una E. Johnson, Ambroise Vollard, Editeur. Prints, Books, Bronzes, New York 1977
- Rebecca A. Rabinow (red.), et al., Cézanne to Picasso. Ambroise Vollard, Patron of the Avant-Garde, New York 2006