Het wasvrouwtje (La petite blanchisseuse)
Pierre Bonnard (1867 - 1947), 1896
lithografie in vijf kleuren, 49.5 cm x 37.8 cm
Credits (verplicht te vermelden): Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)
De Franse kunstenaar Pierre Bonnard was een meester in het weergeven van intieme alledaagse taferelen. Dit wasvrouwtje is daar een prachtig voorbeeld van. De kleine gestalte met de grote mand roept een gevoel op van eenvoud en vertedering. Dit wordt versterkt door het passerende hondje.
Bonnard bouwde de voorstelling op uit platte vlakken, waar de techniek van de lithografie zich goed voor leent. De grijze straat met witte keien vult een groot deel van de voorstelling. Het donkere silhouet van het wasvrouwtje steekt sterk af tegen de lichte achtergrond. Deze manier van afbeelden is afgeleid van de Japanse prentkunst. Een andere inspiratiebron was het schaduwtheater van prentkunstenaar Henri Rivière. In het cabaret Le Chat Noir werden voorstellingen opgevoerd met uit zink uitgesneden figuren, die als silhouetten verschenen op een wit doek met een lamp erachter. Bonnard en zijn collega-kunstenaars waren regelmatig in het publiek te vinden.
Het wasvrouwtje is onderdeel van het Album des peintres-graveurs. Dit album bevatte 22 prenten in diverse stijlen en technieken, gemaakt door 22 verschillende kunstenaars. Het werd voor 150 francs aangeboden door kunsthandelaar Ambroise Vollard. Door het uitgeven van zo’n verzamelalbum speelde hij in op de populariteit van de prentkunst.
Wat is het?
Wat is er te zien?
Context
- Inventarisnummer
- p1108V2000
- Afmetingen
- 49.5 cm x 37.8 cm, 29.4 cm x 19.8 cm
- Catalogue raisonné
- Roger-Marx 42,Bouvet 40
- prentmaker
- Pierre Bonnard
- drukker
- Auguste Clot
- uitgever
- Ambroise Vollard
- Credits (verplicht te vermelden)
- Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)
- signatuur en datum
- Bonnard 96 , oorspronkelijk stond er 95, later gewijzigd
- nummer
- Cl 132
Tokyo, Mitsubishi Ichigokan Museum, Prints in Paris 1900: From Elite to the Street, 18 oktober 2017-8 januari 2018
Amsterdam, Van Gogh Museum, Prints in Paris 1900. Van elitair tot populair, 3 maart-11 juni 2017
Johnson, U.E., Ambroise Vollard, editeur : prints, books, bronzes, New York, cop. 1977, p. 17-45
Aitken, Geneviève, Berès, A., Letonturier, B., Au temps des Nabis, Paris, 1990, no. 39-40
Prat, Jean-Louis, Bonnard, Martigny, 1999, p. 218
Genty, Gilles, Vernon, P., Bonnard : inédits, Paris, 2003, p. 80-81
Bouvet, F., Terrasse, A., Bonnard : the complete graphic work, Paris, 1981, p. 48-49
Roger-Marx, C., Bonnard lithographe, Monte-Carlo, 1952, p. 77, 80-81
Morel, Jean-Paul, C'était Ambroise Vollard, Paris, 2007, p. 259-271
Rabinow, R.A., Druick, Douglas W., Dumas, Ann, Cézanne to Picasso : Ambroise Vollard, patron of the Avant-Garde, New Haven, 2006, p. 189-196
Serrano, Véronique, Dessins de Pierre Bonnard : une collection privée, Paris, 2007, p. 20-21
Bailly-Herzberg, Janine, Melot, M., Dictionnaire de l'estampe en France 1830-1950, [Paris], 1985, p. 361
Perucchi-Petri, Ursula, Die Nabis und das moderne Paris : Bonnard, Vuillard, Vallotton und Toulouse-Lautrec, aus der Sammlung Arthur und Hedy Hahnloser-Bühler und aus Schweizer Museums- und Privatbesitz, Bern, 2001, p. 63-68
Hüttinger, Eduard, Perucchi-Petri, Ursula, Die Nabis und Japan : das Frühwerk von Bonnard, Vuillard und Denis, München, 1976, p. 76
Wang, R.T., graphic art of the Nabis, 1888-1900, Ann Arbor [etc.], 1986, p. 156-166
Ives, Colta Feller, great wave : the influence of Japanese woodcuts on French prints, New York, 1974, p. 56-66
Chaban-Delmas, J., Hommage à Bonnard, Bordeaux, 1986, p. 172
Weisberg, Gabriel P., Japonisme : Japanese influence on French art 1854-1910, Cleveland [etc.], 1975, p. 104-105
Gilmour, P., Lasting Impressions : lithography as art, London, cop. 1988, p.129-175
Weston, W., Masterworks in lithography : Pierre Bonnard 1867-1947, Édouard Vuillard 1868-1940, London, 1996, no. 8
Frèches-Thory, C., Terrasse, A., Nabis, Paris, 2002, p. 226-227, 229
Frèches-Thory, C., Perucchi-Petri, Ursula, Nabis : Propheten der Moderne, München, 1993, p. 436-437
Frèches-Thory, C., Perucchi-Petri, Ursula, Nabis 1888-1900 : Pierre Bonnard, Maurice Denis, Henri-Gabriel Ibels, Georges Lacombe, Aristide Maillol, Paul-Elie Ranson, József Rippl-Rónai, Kerr-Xavier Roussel, Paul Sérusier, Félix Vallotton, Jan Verkade, Edouard Vuillard, Paris, 1993, no.250-251
Boyer, P. Eckert, Prelinger, E., Nabis and the Parisian Avant-Garde, New Brunswick (etc.), cop. 1988, p. 71, 73
Fossier, F., nébuleuse Nabie : les Nabis et l'art graphique, Paris, 1993, p. 108, 117, 119
Berès, A., Arveiller, M., peintres graveurs, 1890-1900, Paris, 2002, no. 3
Hutton Turner, E., Coleman Wolsk, N., Pierre Bonnard : early and late, London, 2002, p. 192
Giambruni, H., Ives, Colta Feller, Newman, S.M., Pierre Bonnard : the graphic art, New York, cop. 1989, no. 48-51
Ittmann, J., Post-impressionist prints : Paris in the 1890s, Philadelphia, 1998, p. 52-56
Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Prints in Paris 1900 : from elite to the street, Amsterdam, 2017, p. 28, 123
Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Prints in Paris 1900 : van elitair tot populair, Amsterdam, 2017, p. 28, 123
Easton, E. Wynne, Chéroux, C., Ooms, Saskia, Rooseboom, Hans, Snapshot : painters and photography 1888-1915, New Haven, 2011
Roque, G., stratégie de Bonnard : couleur, lumière, regard, Paris, 2006, p. 189
Brenneman, D.A., Castleman, R., Dickey, L., Fowle, F., Toulouse-Lautrec & friends : the Irene and Howard Stein collection, Atlanta, 2010, p. 110-113
Döring, J., Toulouse-Lautrec und die Belle Epoque, München, 2002, p. 152-153
Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Ambroise Vollard (1866-1939), Henri Marie Petiet (1894-1980) and printmaking in France