Interieur met roze behang II (Intérieur aux tentures roses II)
Edouard Vuillard (1868 - 1940), 1899
lithografie in vijf kleuren, 39 cm x 30.7 cm
Credits (verplicht te vermelden): Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)
Édouard Vuillard legde in zijn werk veel nadruk op patronen. Net als zijn tijdgenoten liet hij zich hiervoor inspireren door de Japanse prentkunst. Maar in tegenstelling tot de ordelijkheid van Japanse prenten, bestaat dit interieurfragment vrijwel volledig uit een decoratieve wirwar van stippels en lijnen. De persoon, het meubilair en het roze behang gaan naadloos in elkaar over. Hierdoor is het een spannende prent, waarin je steeds iets nieuws ziet: wat op het eerste gezicht behang lijkt, blijkt bij langer kijken de kleding van een persoon.
Waarschijnlijk zien we hier het interieur van het appartement waar Vuillard met zijn familie woonde. De intieme, huiselijke sfeer komt in zijn prenten en schilderijen telkens terug. De doorkijkjes met personen die verzonken zijn in hun dagelijkse routine versterken het gevoel van geborgenheid.
De prent komt uit Paysages et interieurs, een serie van twaalf lithografieën. Hierin toonde Vuillard naast interieurs ook stadsgezichten en landschappen. Hij maakte het album in opdracht van de kunsthandelaar en uitgever Ambroise Vollard. Die liet ze drukken in een oplage van 100. Het werd geen commercieel succes en Vollard verkocht de prenten uiteindelijk per stuk. Toch is het album een hoogtepunt binnen de prentkunst van de late negentiende eeuw.
Wat is het?
Wat is er te zien?
Context
- Inventarisnummer
- p1198V2000
- Afmetingen
- 39 cm x 30.7 cm, 34.5 cm x 27.5 cm
- Catalogue raisonné
- Roger-Marx 37
- prentmaker
- Edouard Vuillard
- drukker
- Auguste Clot
- uitgever
- Ambroise Vollard
- Credits (verplicht te vermelden)
- Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)
- signatuur
- EVuillard , het is hoogst ongebruikelijk dat Vuillard een set signeerde, mogelijk was het dus een gericht geschenk aan iemand
- nummer
- 16 14/22
- nummer
- 55/3/7
Amsterdam, Van Gogh Museum, From Proofs to Perfection: Edouard Vuillard's Paysages et interieurs, 4 oktober 2019-8 januari 2020
Amsterdam, Van Gogh Museum, Prints in Paris 1900. Van elitair tot populair, 3 maart-11 juni 2017
Cogeval, Guy, Jones, Kimberly A., Édouard Vuillard, Montreal, 2003, p. 211-212
Cate, Phillip Dennis, Murray, G.B., Thomson, Richard, Prints abound : Paris in the 1890s, from the collections of Virginia and Ira Jackson and the National Gallery of Art, Washington, 2000, pp. 53, 56
Adhémar, H., Georgel, Pierre, Roger-Marx, C., Salomon, J., Edouard Vuillard, K.-X. Roussel, Paris, 1968, pp. 91-93
Groom, Gloria, Edouard Vuillard : painter - decorator : patrons and projects, 1892-1912, London [etc.], 1993, p. 93-94
Easton, E. Wynne, intimate interiors of Edouard Vuillard, London, cop. 1989, p. 64
Weston, W., Masterworks in lithography : Pierre Bonnard 1867-1947, Édouard Vuillard 1868-1940, London, 1996, no. 46
Roger-Marx, C., oeuvre gravé de Vuillard, Monte-Carlo, [1948], no. 37
Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Prints in Paris 1900 : from elite to the street, Amsterdam, 2017, p. 103, 167
Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Prints in Paris 1900 : van elitair tot populair, Amsterdam, 2017, p. 103, 167
Ives, Colta Feller, great wave : the influence of Japanese woodcuts on French prints, New York, 1974, p. 72
Lochnan, K.A., Rix, Brenda D., Printmaking in nineteenth-century France, Toronto, 1988, pp. 63, 69
Bailly-Herzberg, Janine, Melot, M., Dictionnaire de l'estampe en France 1830-1950, [Paris], 1985, p. 340
Frèches-Thory, C., Perucchi-Petri, Ursula, Nabis : Propheten der Moderne, München, 1993, pp. 468-471
Frèches-Thory, C., Perucchi-Petri, Ursula, Nabis 1888-1900 : Pierre Bonnard, Maurice Denis, Henri-Gabriel Ibels, Georges Lacombe, Aristide Maillol, Paul-Elie Ranson, József Rippl-Rónai, Kerr-Xavier Roussel, Paul Sérusier, Félix Vallotton, Jan Verkade, Edouard Vuillard, Paris, 1993, pp. 468-471
Fossier, F., nébuleuse Nabie : les Nabis et l'art graphique, Paris, 1993, pp. 143-145, 186-189
Preston, S., Edouard Vuillard, London, 1985, p. 95
Ittmann, J., Post-impressionist prints : Paris in the 1890s, Philadelphia, 1998, pp. 57-62
Paris 1900 dans les collections du Petit Palais musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris, Bruxelles, 2002, pp. 216-223
Naughton, G., Agnew, J., Vie Parissienne : an exhibition of French coloured lithographs 1890-1900, London, [1972], pp. 22-29
Perucchi-Petri, Ursula, Intime Welten : das Interieur bei den Nabis, Bonnard, Vuillard, Vallotton, Bern, 1999, pp. 24-26
Carey, F., Griffiths, A. (Antony), From Manet to Toulouse-Lautrec : French lithographs 1860-1900, London, 1978, pp. 94-96, 104
Bonnard, Vuillard, Mallarmé, Vulaines-sur-Seine, 2000, p. 64
Thomson, Belinda, Vuillard : a national touring exhibition from the south bank centre, London, 1991, p. 94
Hinkel-Retterath, M., Kölsch, G., Japan : Quelle der Inspiration : Japanische Kunst und europäische Moderne um 1900, Ingelheim, 2001, pp. 32, 95, 220
Johnson, U.E., Ambroise Vollard, editeur : prints, books, bronzes, New York, cop. 1977, p. 118
Thomson, Belinda, Vuillard, Oxford, 1988, [ongepagineerd]
Strobl, Andreas, Édouard Vuillard : Einblicke in die Lithowerkstatt, Berlin, 2015, pp. 72-101, 113-119
Adhémar, H., Georgel, Pierre, Roger-Marx, C., Salomon, J., Edouard Vuillard, K.-X. Roussel, Paris, 1968, no. 91-93
Chastel, A., Cogeval, Guy, Dumas, Ann, Vuillard, Paris, 1990, p. 67, 69-71
Jacob-Friesen, H., Édouard Vuillard, Heidelberg, 2008, p. 70-91
Gamboni, Dario, Monery, J.P., Zutter, J., Édouard Vuillard : la porte entrebâillée, Saint-Tropez, 2000, p. 20
Roger-Marx, C., Vuillard et son temps, Paris, 1945, p. 185
Salomon, A., Cogeval, Guy, Chivot, Mathias, Vuillard : the inexhaustible glance : critical catalogue of paintings and pastels, Paris, 2003, p. 451-458, 493, 534, 535, 536
Guisan, G., Jakubec, D., Félix Vallotton : documents pour une biographie et pour l'histoire d'une oeuvre, Lausanne ; Paris, 1973-1975, 176-177
Berès, A., Arveiller, M., peintres graveurs, 1890-1900, Paris, 2002, no. 241-246
Perucchi-Petri, Ursula, Wehrli, R., Bonnard und Vuillard im Kunsthaus Zürich, Zürich, 1972, p. 58-61
Ritchie, A.C., Edouard Vuillard, New York, 1969, p. 93, 95
Groom, Gloria, Edouard Vuillard : painter - decorator : patrons and projects, 1892-1912, London [etc.], 1993, pp. 99, 101
Frèches-Thory, C., Perucchi-Petri, Ursula, Nabis : Propheten der Moderne, München, 1993, p. 468-471
Perucchi-Petri, Ursula, Intime Welten : das Interieur bei den Nabis, Bonnard, Vuillard, Vallotton, Bern, 1999, p. 24-26
Weston, W., Masterworks in lithography : Pierre Bonnard 1867-1947, Édouard Vuillard 1868-1940, London, 1996, no.40-52
Frèches-Thory, C., Perucchi-Petri, Ursula, Nabis 1888-1900 : Pierre Bonnard, Maurice Denis, Henri-Gabriel Ibels, Georges Lacombe, Aristide Maillol, Paul-Elie Ranson, József Rippl-Rónai, Kerr-Xavier Roussel, Paul Sérusier, Félix Vallotton, Jan Verkade, Edouard Vuillard, Paris, 1993, no.284
Fossier, F., nébuleuse Nabie : les Nabis et l'art graphique, Paris, 1993, p. 126-146
Perucchi-Petri, Ursula, Die Nabis und das moderne Paris : Bonnard, Vuillard, Vallotton und Toulouse-Lautrec, aus der Sammlung Arthur und Hedy Hahnloser-Bühler und aus Schweizer Museums- und Privatbesitz, Bern, 2001, p. 49-59
Frèches-Thory, C., Terrasse, A., Nabis, Paris, 2002, p. 230-235
Johnson, U.E., Ambroise Vollard, editeur : prints, books, bronzes, New York, cop. 1977, p. 22, 153-154
Ittmann, J., Post-impressionist prints : Paris in the 1890s, Philadelphia, 1998, p. 57-62
Weisberg, Gabriel P., Japonisme : Japanese influence on French art 1854-1910, Cleveland [etc.], 1975, p. 64, 106-107
Ives, Colta Feller, great wave : the influence of Japanese woodcuts on French prints, New York, 1974, p. 67-78
Cate, Phillip Dennis, Murray, G.B., Thomson, Richard, Prints abound : Paris in the 1890s, from the collections of Virginia and Ira Jackson and the National Gallery of Art, Washington, 2000, p. 49-59
Gilmour, P., Lasting Impressions : lithography as art, London, cop. 1988, p. 110-128
Hüttinger, Eduard, Perucchi-Petri, Ursula, Die Nabis und Japan : das Frühwerk von Bonnard, Vuillard und Denis, München, 1976, p. 129-130, 137-139
Boyer, P. Eckert, Prelinger, E., Nabis and the Parisian Avant-Garde, New Brunswick (etc.), cop. 1988, p. 58-59, 65, 67
Naughton, G., Agnew, J., Vie Parissienne : an exhibition of French coloured lithographs 1890-1900, London, [1972], p. 22-29
Wang, R.T., graphic art of the Nabis, 1888-1900, Ann Arbor [etc.], 1986, p.166-168
Roger-Marx, C., oeuvre gravé de Vuillard, Monte-Carlo, [1948]
Rabinow, R.A., Druick, Douglas W., Dumas, Ann, Cézanne to Picasso : Ambroise Vollard, patron of the Avant-Garde, New Haven, 2006, p. 189-196
Paris 1900 dans les collections du Petit Palais musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris, Bruxelles, 2002, p. 216-223
Bailly-Herzberg, Janine, Melot, M., Dictionnaire de l'estampe en France 1830-1950, [Paris], 1985, p. 340
Morel, Jean-Paul, C'était Ambroise Vollard, Paris, 2007, p. 263