De straat (La rue), affiche voor de drukker Charles Verneau
Théophile Alexandre Steinlen (1859 - 1923), 1896
lithografie in zeven kleuren op velijnpapier, 242 cm x 299 cm
Credits: Van Gogh Museum, Amsterdam (aankoop met steun van de VriendenLoterij)
Aan het einde van de negentiende eeuw sierden kleurrijke affiches de straten van Parijs. Het waren niet alleen reclameboodschappen, maar ook ware kunstwerken. De hoogwaardige affiches werden ontworpen door vooruitstrevende jonge kunstenaars en gedrukt door gespecialiseerde drukkers. Théophile Alexandre Steinlen maakte dit gigantische affiche als reclame voor de meesterdrukker Charles Verneau.
De straat is een van Steinlens belangrijkste kunstwerken. Door het grote formaat moest het affiche in maar liefst zes losse delen worden gedrukt. Met zijn fonkelende kleurvlakken, decoratieve patronen en levendige voorstelling heeft het werk alles wat de affichekunst uit deze periode zo baanbrekend maakt.
Steinlen beeldde hier een eigentijds straatbeeld af. Alle bevolkingstypen komen voorbij: de kapitalist, de wasvrouw, de elegante Parisienne en de arbeider. Hij rangschikte de figuren op gelijke hoogte, net als op een fries in een klassieke tempel of een fresco in een kerk. Niet voor niets werden affiches destijds wel ‘fresco’s voor de massa’ genoemd.
Wat is het?
Wat is er te zien?
Context
- Inventarisnummer
- p2725S2013
- Afmetingen
- 242 cm x 299 cm, 234.5 cm x 296 cm, 234.5 cm x 296 cm
- Catalogue raisonné
- De Crauzat 495
- prentmaker
- Théophile Alexandre Steinlen
- drukker
- Imprimerie Charles Verneau
- uitgever
- Imprimerie Charles Verneau
- Credits
- Van Gogh Museum, Amsterdam (aankoop met steun van de VriendenLoterij)
- signatuur en datum
- Steinlen 96
- opschrift
- Affiches Charles Verneau
- opschrift
- "LA RUE" PARIS. 114, RUE OBERKAMPF CHARLES VERNEAU, IMPRIMEUR door Imprimerie Charles Verneau
Amsterdam, Van Gogh Museum, Ongekend. Verhalen rond 10 jaar aanwinsten, 5 februari-12 september 2021
Amsterdam, Van Gogh Museum, Prints in Paris 1900. Van elitair tot populair, 3 maart-11 juni 2017
Kaenel, Phillippe, Lepdor, Catherine, Théophile-Alexandre Steinlen : l'oeil de la rue, Milan, 2008, p. 66, 68
200 affiches de la Belle Époque : les murs s'affichent au Musée d'Ixelles, Bruxelles, 2004, p. 54-55
Crauzat, E. de, Marx, R., L'oeuvre gravé et lithographié de Steinlen : catalogue descriptif et analytique suivi d'un essai de bibliographie et d'iconographie de son oevres illustré, San Francisco, 1983, no. 495
Marling, K.A., Weisberg, Gabriel P., Montmartre and the making of mass culture, New Brunswick [etc.], 2001, p. 72-75
Chapin, Mary Weaver, Posters of Paris : Toulouse-Lautrec and his contemporaries, München, 2012, p. 130
Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Prints in Paris 1900 : from elite to the street, Amsterdam, 2017, p. 76-77, 154-155
Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Prints in Paris 1900 : van elitair tot populair, Amsterdam, 2017, p. 76-77, 154-155
Bondil, Nathalie, Signac et les indépendants : Paris au temps des impressionnistes, Paris, 2020, p. 152-153
Dreifuss, R., Menz, C., Vaissade, A., Steinlen et l'époque 1900, Genève, 1999, p. 77-78
Krummenacker, C., Kaenel, Phillippe, Gérard, R., Théophile- Alexandre Steinlen (1859-1923), Paris, 2004, p. 44
Cate, Phillip Dennis, Gill, S., Théophile-Alexandre Steinlen, Salt Lake City, cop. 1982, p. 109, 118-120
Ghez, O., Krummenacker, C., Gérard, R., Théophile-Alexandre Steinlen : meester van Montmartre, 2007, p. 34, 37
Murray, P., Théophile Alexandre Steinlen (1859-1923) : an exhibition of paintings, drawings and graphic works, Geneva, 1993, p. 13-15
Gill, S., Théophile Steinlen : a study of his graphic art, 1881-1900, Ann Arbor, 1985, p. 180, 193-196
Thomson, Richard, Cate, Phillip Dennis, Chapin, Mary Weaver, Toulouse-Lautrec and Montmartre, Washington, 2005, p. 11-13
Döring, J., Toulouse-Lautrec und die Belle Epoque, München, 2002, p. 74-75
Burg, Tobias, Grohnert, René, Daners, Peter, Lechtreck, Hans-Jürgen, Chagall, Matisse, Miró : made in Paris, Göttingen, 2023, p. 24