Fresco’s voor de massa
Criticus Roger Marx prees het decoratieve effect van de gekleurde affiches in de grauwe straten van Parijs.
Hij roemde ook de sociale kracht van artistieke affiches. Met hun eenvoudige boodschap en moderne beeldtaal waren ze als ‘fresco’s’ voor de menigte.
Théophile-Alexandre Steinlen verbeeldde dit idee in zijn affiche La Rue, dat met zijn enorme afmetingen en vlakke beeldtaal inderdaad aan een fresco doet denken.
Door de verschillende sociale klassen op straat af te beelden, benadrukte hij dat affiches voor iedereen toegankelijk waren.
Affichomanie: affiches voor verzamelaars
Tegelijkertijd werden affiches bewonderd als hoge kunst door kunstenaars, critici en verzamelaars.
Aanvankelijk zagen posterliefhebbers zich genoodzaakt de affiches eigenhandig van de muur te rukken, maar al snel kwam er onder leiding van gewiekste handelaren als Edmond Sagot een bloeiende handel in de werken.
De rage rond affiches groeide en groeide, zodat er al snel werd gesproken van een ware ‘affichomanie’.
Verder lezen:
- Roger Marx, ‘Preface’, Les Maîtres de l’affiche [contenant les reproductions des plus belles affiches illustrees des grands artistes, français et étrangèrs], volume I-V, Parijs 1896-1900
- Marie-Jeanne Geyer, Le Salon de la rue. L'affiche illustrée de 1890 à 1910, Straatsburg (Musée des Beaux-Arts de Strasbourg) 2008
- Ruth Iskin, The Poster. Art, Advertising, Design, and Collecting, 1860s-1900s, Libanon 2014