
Pierre Bonnard, Kunstenaarsboek Parallèlement van Paul Verlaine, 1900
Vollard als creatieve uitgever
De kunsthandelaar en uitgever Ambroise Vollard vroeg Pierre Bonnard de erotische gedichten van Paul Verlaine in Parallèllement te illustreren met originele prenten.
Vollard zag zichzelf als een creatieve uitgever en ging zelf op zoek naar een geschikt lettertype. Hij koos voor de sierlijke maar sobere Garamond, die zeer ongebruikelijk was voor dergelijke luxueuze uitgaven.
Samen met Bonnard, wiens roze litho’s vrij over het blad dwarrelden, produceerde hij een van de mooiste boeken van het fin de siècle.
Tekst als beeld in affiches
Bij het ontwerpen van een affiche moest ook een aantrekkelijke oplossing worden gevonden voor de merknaam of de reclametekst.
Affichekunstenaars als Jules Chéret en Henri de Toulouse-Lautrec werkten direct op de lithosteen aan een geïntegreerd ontwerp van beeld en tekst.
Met heldere kleuren en speelse lijnen gaven ze visuele expressie aan de tekst, zodat die op straat in één vluchtig ogenblik de aandacht van de passant kon winnen.

Théophile Alexandre Steinlen, Affiche voor de tournee van Le Chat Noir, 1896

Hermann-Paul, Affiche voor de 17e of 18e tentoonstelling van Salon des Cent bij La Plume (Parijs, januari 1896), 1895
Verder lezen:
- Hans H. Hofstätter, Art Nouveau. Prints, Illustrations and Posters, Ware 1984
- Emilie Sitzia, Art in Literature, Literature in Art in 19th Century France, New Castle upon Tyne 2012
- Ruth Iskin, The Poster. Art, Advertising, Design, and Collecting, 1860s-1900s, Libanon 2014