Illustratie als decoratie
De moderne prentkunstenaars benaderden illustraties als decoraties, uitgevoerd in sierlijke en expressieve lijnen, en geplaatst in een speelse dialoog met de tekst.
Daarbij namen ze de vrijheid om de vaste kaders van de illustratie op het blad los te laten. Pierre Bonnard liet zijn delicate roze litho’s in Parallèllement vrij om de erotische poëzie van Paul Verlaine zweven en over de pagina’s uitwaaieren.
Tekst als illustratie van de prent
In de kunstenaarsboeken Les Vierges en Les Tombeaux, vernieuwende uitgaves van de kunsthandelaar Siegfried Bing, werd het proces zelfs helemaal omgedraaid.
De symbolistische auteur Georges Rodenbach schreef de teksten voor deze boeken als vrije illustraties bij de houtsneden en kleurenlitho’s van de twee bevriende kunstenaars József Rippl-Rónai en James Pitcairn-Knowles.
Verder lezen
- Maurice Denis, ‘Définition du Néo-traditionnisme’ in Théories, 1890-1910, du symbolisme et de Gauguin vers un nouvel ordre classique, Parijs 1920
- Gordon N. Ray, The Art of the French Illustrated Book, 1700 to 1914, Ithaca 1986
- Clément Dessy, Patrick McGuinness, Les écrivains et les Nabis. La littérature au défi de la peinture, Rennes 2015