
Pierre Bonnard, Affiche voor de 23e tentoonstelling van Salon des Cent bij La Plume (Parijs, augustus - september 1896), 1896
Mode maakt de Parisienne
Wat maakte een vrouw tot een echte Parisienne? Belangrijker nog dan schoonheid, gedrag of karakter was de kleding. Het ging erom de nieuwste mode op gedurfde wijze te combineren tot een visueel ensemble dat het Parijse straatbeeld verrijkte.
De aristocratische en artistieke Misia Natanson was hier een meesteres in. Met haar gedurfde, smaakvolle verschijning betoverde ze menig passant en prentkunstenaar.
Iedereen Parisienne?
Met de komst van de goedkopere confectie in de warenhuizen van Parijs werd het ideaal van de Parisienne ook bereikbaar voor minderbedeelde vrouwen. Iedereen kon zich nu modieus vertonen op de boulevards.
Een goed verdienende prostituee kocht haar kleding zelfs bij dezelfde ontwerper als een prinses. Al dit maakte het lastiger om iemands klasse en deugdzaamheid van haar verschijning af te lezen.

Henry Somm, Hoofd van een Parisienne (Tête de Parisienne), 1894

Pierre Bonnard, Parisiennes (Parisiennes), frontispice van het tijdschrift La Revue blanche (december 1893), 1893
Verder lezen:
- Octave Uzanne, La femme à Paris, nos contemporaines. Notes successives sur les parisiennes de ce temps dans leurs divers milieux, états et conditions, Parijs 1894
- Ruth Iskin, ‘The chic Parisienne. A National Brand of French fashion and Femininity’, in Modern Women and Parisian Consumer Culture in Impressionist Painting, Cambridge 2007, pp. 184-224
- Sabine Denuelle, La Parisienne dans l’art, Parijs 2011