Toulouse-Lautrec, Henri de
Henri de Toulouse-Lautrec was de belangrijkste prentkunstenaar van het fin de siècle.
Dit werd al in 1898 herkend door de auteur André Mellerio, die in zijn publicatie La Lithographie originale en couleurs de belangrijkste eigentijdse prentmakers in kaart bracht.
Mellerio prees Lautrecs unieke weergave van het moderne leven, zijn ijzersterke beeldtaal en zijn meesterlijke beheersing van de techniek van de kleurenlithografie.
-
Amusement
Lautrec was de bohemien bij uitstek en de chroniqueur van het nachtleven in het cosmopolitische Parijs.
Hij legde de sfeer vast van het amusement in de cafés en danszalen, zoals Le Chat Noir en Le Moulin Rouge, en vereeuwigde illustere artiesten als Yvette Guilbert en Jane Avril in een krachtige karikaturale stijl.
Lautrec ging volledig op in het wilde leven van Montmartre, met alle gevolgen van dien. Op 36-jarige leeftijd stierf hij aan de gevolgen van alcoholisme en syfilis.
-
Prenten als hoge kunst
Lautrec wist de kleurenprent en het gelithografeerde affiche definitief te verheffen tot ‘hoge kunst’.
Zijn allereerste affiche, Moulin rouge, werd door Mellerio geprezen als hét voorbeeld van de moderne kunstprent vanwege de grote kleurvlakken, het expressieve lijnenspel en het ondeugende onderwerp.
Mellerio vond Lautrecs prenten zelfs nog belangrijker dan zijn schilderijen. Dat Lautrec dat zelf ook vond, blijkt wel uit het feit dat hij veel schilderijen maakte als voorstudies van zijn grafiek.
Verder lezen
André Mellerio, La Lithographie originale en couleurs, Parijs 1898
Wolfgang Wittrock, Toulouse-Lautrec. The Complete Prints, Londen 1985
Richard Thomson et al., Toulouse-Lautrec, Londen 1991