Artistiek cabaret
Rodolphe Salis richtte het cabaret in Montmartre in 1881 op samen met een groep vooruitstrevende schrijvers, als reactie op de populistische en gecensureerde café-concerts. De toegangsprijs was een stuk hoger en de toon van de liedjes en voorstellingen intellectueel en provocerend.
Le Chat Noir vertegenwoordigde geen bepaalde politieke of artistieke richting en werd door een frequente bezoeker beschreven als ‘ironisch, cynisch, mystiek, religieus, revolutionair en reactionair, kortom allesbehalve saai’.
Iconisch affiche
Le Chat Noir werd binnen enkele jaren zo populair dat het met een bombastische optocht verhuisde naar een grotere locatie. In het bonte middeleeuwse interieur dromden bohemiens en bourgeoisie van heinde en verre samen voor het schaduwtheater.
Voor de tournee van deze act ontwierp Théophile-Alexandre Steinlen het affiche met de zwarte kat, dat inmiddels is uitgegroeid tot het icoon van de prentkunst en de amusementscultuur in het fin de siècle.
Verder lezen
- Mariel Oberthür, Le Chat Noir 1881-1897, Parijs 1992
- Phillip Dennis Cate et al., The Spirit of Montmartre. Cabaret, Humor, and the Avant-Garde, 1875-1905, New Jersey 1996
- Phillip Dennis Cate et al., Autour du Chat Noir. Arts et plaisirs à Montmartre, 1880-1910 = Around the Chat Noir. Arts and Pleasures in Bohemian Montmartre, 1880-1910, Parijs 2012