Le Nabi aux belles icônes
Denis wilde in de kleurenlithografie uiting geven aan zijn katholieke geloofsovertuiging en werd door zijn tijdgenoten ‘le nabi aux belles icônes’ genoemd. Net als andere jonge kunstenaars die gerekend worden tot het neokatholicisme wilde hij juist de moderne kunst gebruiken om het woord van God te verspreiden. In het werk van middeleeuwse meesters als Giotto en Fra Angelico vond hij inspiratie voor het kleurgebruik en de lichtval van zijn decoratieve én religieuze lithografieën.
Amour
Het hoogtepunt binnen het grafische oeuvre van Denis is de prentenserie Amour. Geïnspireerd door zijn eigen dagboekcitaten representeerde hij de beleving van de prille verloving met zijn vrouw Martha aan de hand van twaalf kleurenlithografieën. Afwisselend verbeeldde hij de aardse en meer mystieke vormen van liefde in zachte pastelkleuren. De dromerige serie werd gedrukt door meesterlithograaf Auguste Clot en uitgegeven door de beroemde handelaar Ambroise Vollard.
Verder lezen:
- Pierre Cailler, Maurice Denis. Catalogue Raisonné de l’Oeuvre Gravé et Lithographié, Genève 1968
- Claire Denis, Thérèse Barruel, Anne Gruson, Marianne Barbey, Maurice Denis 1870-1943, Liverpool/Amsterdam/Gent 1994
- Jean-Paul Bouillon [et al.], Maurice Denis 1870-1943, Gent 1994