Deze afbeelding is niet
beschikbaar

Tijger in de rimboe (Tigre dans les jungles)
Paul Elie Ranson, 1893

Tijger in de rimboe (Tigre dans les jungles)

1893 Paul Elie Ranson (1861 - 1909)

lithografie in drie kleuren op velijnpapier, 58.6 cm x 41.5 cm
Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)


Het onderwerp van deze prent nam de Franse kunstenaar Paul Ranson over van Japanse houtsneden. Ook de sierlijke vormentaal met arabesken en bloemenpatronen is hieraan ontleend. Van diepte of perspectief is geen sprake: de zwart omrande tijger is zo plat, dat hij uit karton lijkt geknipt. Ranson deed dit heel bewust om een decoratieve, en daarmee moderne, afbeelding te maken.

Op het eerste gezicht lijkt de voorstelling gedrukt op geel papier. Maar niets is minder waar: de crèmekleurige marge verraadt dat ook het gele vlak gedrukt is. Ongetwijfeld werd Ranson voor deze achtergrondkleur geïnspireerd door het gele papier van de prentenserie Volpini van Paul Gauguin.

Tijger in de rimboe werd uitgegeven als deel van L’Estampe originale. Dit album bestaat uit 95 prenten en verscheen in negen delen. Het richtte zich op de groeiende groep verzamelaars van eigentijdse prenten. In principe werden alleen originele prenten opgenomen: lithografieën, etsen en houtsneden die door de kunstenaar zelf waren ontworpen én afgedrukt. Jonge en oude, aanstormende en gevestigde prentmakers leverden een bijdrage. Hierdoor biedt het album een prachtig overzicht van de artistieke stromingen aan het einde van de negentiende eeuw. Het Van Gogh Museum bezit een compleet exemplaar.

Wat is het?
Wat is er te zien?
Context
prentmaker
uitgever
samensteller prentenalbum
auteur voorwoord

Objectgegevens

Inventarisnummer
p1076V2000
Oplage
66/100
Afmetingen
58.6 cm x 41.5 cm, 37 cm x 28.6 cm
Catalogue raisonné
Stein & Karshan 62, Boyer & Cate 62, Ranson Bitker 113

Opschriften/merken

signatuur
P. Ranson
signatuur
P. Ranson
nummer
no 66

Literatuur

  • by Donna M. Stein and Donald H. Karshan, L' Estampe Originale : a catalogue raisonné, New York, 1970, p. 12, 46-47, no.62
  • Paul Ranson, 1861-1909, Paris, 2004, p. 70-71
  • [Réd. Agnès Delannoy ... et al.], Paul-Élie Ranson : du Symbolisme à l'Art Nouveau, Paris ; Saint-Germain-en-Laye, 1997, p. 90-92
  • Brigitte Ranson Bitker, Gilles Genty ; preface d'Emmanuel le Roy Ladurie ; introd. Caroline Boyle-Turner, Paul Ranson, 1861-1909 : catalogue raisonné : Japonisme, symbolisme, Art Nouveau, Paris, 1999, p. 16, 138-140
  • [Claire Frèches-Thory, Ursula Perucchi-Petri], Nabis 1888-1900 : Pierre Bonnard, Maurice Denis, Henri-Gabriel Ibels, Georges Lacombe, Aristide Maillol, Paul-Elie Ranson, József Rippl-Rónai, Kerr-Xavier Roussel, Paul Sérusier, Félix Vallotton, Jan Verkade, Edouard Vuillard, Paris, 1993, p. 119-201
  • Agnès Humbert, Les Nabis et leur époque 1888-1900, Genève, 1954, p. 91-92
  • Hrsg. von Claire Frèches-Thory und Ursula Perucchi-Petri, Die Nabis : Propheten der Moderne, München, 1993, p. 453
  • Roger Marx, un critique aux côtés de Gallé, Monet, Rodin, Gauguin..., Versailles, 2006, p. 274-277, 289
  • par François Fossier, La nébuleuse Nabie : les Nabis et l'art graphique, Paris, 1993, p. 239-245
  • with essays by Patricia Eckert Boyer, Phillip Dennis Cate, l'Estampe originale : artistic printmaking in France 1893-1895, Zwolle, 1991, p. 15