Frisse blik
De uiteenlopende ‘primitieve’ inspiratiebronnen hielpen de kunstenaars om los te komen van de eigentijdse kunstenaarstraditie, waarin een gedetailleerde, natuurgetrouwe weergave van de werkelijkheid centraal stond.
Primitivistisch werkende kunstenaars wilden juist op een naïeve, bijna kinderlijke manier naar de wereld kijken om zo tot een meer expressieve en spirituele kunst te komen.
Naïeve stijl
Bernard bootste de grove stijl van de middeleeuwse houtsnede na om zijn prenten met Bijbelse voorstellingen kracht bij te zetten.
Gauguin verbeeldde in zijn prentenserie Volpini zowel de Bretonse boerenbevolking als de exotische Martinikaanse cultuur. Hij bouwde zijn composities op uit platte vlakken en baseerde de weergave van de personen op beeldhouwkunst van primitieve volkeren.

Emile Bernard, Loterijbriefje In een tuin (Dans un jardin), 1890

Emile Bernard, De maagd met heiligen (La Vierge aux saintes) uit het tijdschrift L'Ymagier (juli 1895), 1895
Verder lezen:
- Robert L. Herbert, Peasants and "Primitivism". French Prints from Millet to Gauguin, tent.cat., South Hadley (Mount Holyoke College Art Museum) 1995
- Philippe Dagen, Le peintre, le poète, le sauvage. Les voies du primitivisme dans l'art français, Parijs 1998
- Elizabeth Emery, Laura Morowitz, Consuming the Past. The Medieval Revival in Fin-de-siècle France, Aldershot 2003