
Paul Gauguin, Tragedies van de zee, Bretagne (Les drames de la mer, Bretagne) uit de prentenserie Volpini, 1889
De pardons van Bretagne
Een van de populairste attracties van Bretagne waren de pardons, de jaarlijkse processies die teruggingen op de Middeleeuwen, waarbij de zonden werden vergeven.
Deze middeleeuwse rituelen vertegenwoordigden voor veel prentmakers een primitieve en spirituele leefwijze die in het hypermaterialistische Parijs al lang was verdwenen.
Gauguin liet zich vermoedelijk inspireren door de pardons voor zijn zinkografie Les Drames de la Mer, Bretagne.

Emile Bernard, Hooiende Bretonse vrouwen (Bretonnes faisant les foins), 1889
Het land
Het pittoreske natuurschoon van Bretagne was eveneens een belangrijke inspiratiebron voor moderne prentmakers. De provincie aan de Atlantische kust bood een gevarieerd landschap van glooiende graslanden tot granieten rotskliffen die loodrecht in zee stortten.
De prentkunstenaars richtten zich in hun werk bij voorkeur op deze pittoreske aspecten van Bretagne en lieten de hotels, fabrieken en handelsschepen bewust weg.
Verder lezen:
- Gabriel P. Weisburg, 'Vestiges of the Past: The Brittany "Pardons" of Late-nineteenth-century French Painters', Arts Magazine 55, november 1980
- Caroline Boyle-Turner, The Prints of the Pont-Aven School: Gauguin and his Circle in Brittany, Lausanne 1986
- Catherine Puget, Gauguin et l'École de Pont-Aven, Parijs 1997