ASML en Van Gogh Museum presenteren lesprogramma over kunst en wetenschap
Wetenschap en kunst komen samen in het lesprogramma Masterminds & Masterpieces.
Dankzij samenwerkingen met onze founders en hoofdpartners hebben we duurzame projecten kunnen realiseren om het erfgoed van Vincent van Gogh levend te houden.
De Vincent van Gogh Stichting is sinds 1962 de eigenaar van de kerncollectie van het Van Gogh Museum. Daarnaast draagt zij bij aan diverse projecten en tentoonstellingen binnen het museum. Zo heeft de Vincent van Gogh Stichting bijgedragen aan de Engelse vertaling van de biografie van Jo Van Gogh-Bonger en het digitale platform Van Gogh Worldwide. De tentoonstelling Kiezen voor Vincent (10 februari - 10 april 2023) is mede mogelijk gemaakt met de steun van de Stichting.
Japans grootste schadeverzekeringsbedrijf is in 1888 opgericht en sinds 1995 ook actief in Europa. Mede dankzij de steun van Sompo Japan werd ons nieuwe entreegebouw (ontworpen door Kisho Kurokawa Architect & Associates) in september 2015 werkelijkheid.
Het Van Gogh Museum ontvangt jaarlijks een subsidie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De VriendenLoterij is de loterij voor behoud van cultureel erfgoed en het welzijn van mensen. In 2021 werd de BankGiro Loterij met de VriendenLoterij samengevoegd, wat ervoor zorgde dat de nieuwe VriendenLoterij over 2020 bijna 125 miljoen euro aan goede doelen kon schenken.
Ook Het Van Gogh Museum ontvangt een jaarlijkse bijdrage van de VriendenLoterij. Daarmee kunnen wij de collectie uitbreiden. In de afgelopen jaren hebben wij de collectie kunnen verrijken met o.a. de schilderijen Slapende Clovis van Paul Gauguin en Onkruid verbrandende boer van Vincent van Gogh, en met werk van Mary Cassatt, Edgar Degas, Camille Pissarro en Edvard Munch.
Bovendien kunnen de deelnemers met hun VriendenLoterij VIP-KAART zelf bewonderen wat zij mede mogelijk maken. De kaart geeft gratis toegang tot het Van Gogh Museum.
ASML heeft zich sinds 2019 als hoofdpartner aan het Van Gogh Museum verbonden. De focus van deze samenwerking ligt op technologie en Van Goghs zoektocht naar kleur en licht. De samenwerking richt zich bovendien op het mogelijk maken van educatieve activiteiten die leerlingen laten ervaren hoe belangrijk wetenschap en techniek zijn voor kunst en cultuur.
Peter Wennink (CEO van ASML) beschouwt Van Gogh als een inspirerende rebel en vernieuwer, en ziet licht als een centraal element in het werk van zowel Van Gogh als ASML.
Het Van Gogh Museum en DHL zetten zich als global partners in om nieuwe generaties te inspireren met het levensverhaal en de kunst van Vincent Van Gogh. Dit driejarige partnerschap heeft als doel kinderen wereldwijd te verbinden en te inspireren met Van Gogh's meesterwerken, met speciale aandacht voor diegenen voor wie toegang tot kunsteducatie niet vanzelfsprekend is.
Daarnaast verzorgt DHL voor de duurzame verzending van webshopbestellingen van het Van Gogh Museum. DHL Express CEO John Pearson is trots om kunst wereldwijd toegankelijk te maken voor een nieuw publiek door hen in contact te brengen met de prachtige werken van Van Gogh.
Van Lanschot Kempen richt zich op het behoud en de opbouw van vermogen voor haar klanten en de samenleving op een duurzame manier. Het ondersteunen van kunst en cultuur is voor Van Lanschot Kempen al sinds de 19de eeuw een manier om ons cultureel erfgoed te behouden en te versterken. Kunst en muziek tonen ons immers de schoonheid van het leven.
CS Digital Media is een mediatechnologiebedrijf met digitale schermen in de metronetwerken van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen en op tankstations door heel Nederland. Samen met het museum zet CS Digital Media zich in om Amsterdamse jongeren te enthousiasmeren en te betrekken bij bijzondere tijdelijke tentoonstellingen en Vincent op Vrijdag: hét evenement waarop jongeren het museum op een nieuwe manier ervaren via muziek, workshops, talks en meer.
Heineken en het Van Gogh Museum hebben in 2015 de handen ineengeslagen voor de ontwikkeling van de speciale Sunflower Collection-flessen. Heineken is als partner verbonden aan het museum om het unieke culturele erfgoed van Amsterdam te ondersteunen.
Het museum en Heineken spreken beiden een dynamische en diverse doelgroep aan. Door deze samenwerking verbindt Heineken haar merk en onderneming aan een sterk museaal merk.
Sinds 2016 is Hyundai als partner verbonden aan het Van Gogh Museum om een breder publiek kennis te laten maken met de schoonheid van kunst en design. Het partnerschap heeft geleid tot de Koreaanse vertaling van de museumwebsite, -plattegrond en multimediatour.
Hyundai heeft het museum ook twee elektrische auto's ter beschikking gesteld gehuld in details Van Goghs wereldberoemde meesterwerken: Zonnebloemen en Amandelbloesem. Hiermee krijgt Hyundai de mogelijkheid om op een inspirerende wijze aandacht te vragen voor zijn elektrische modellen.
American Express is trots om het Van Gogh Museum te ondersteunen in hun missie om een divers publiek te inspireren met het leven en werk van Vincent van Gogh zowel in het museum als digitaal.
Bloomberg werkt samen met het Van Gogh Museum om mensen wereldwijd kennis te laten maken met de meesterwerken van Vincent van Gogh en hen zo een unieke culturele ervaring te bieden.
Als sponsor van 600 culturele organisaties wereldwijd draagt Bloomberg bij aan de ondersteuning van nieuwe kunstenaars, tentoonstellingen, performances en kunsteducatie. Het biedt zijn werknemers en cliënten de kans om op een unieke manier kunst te ervaren en maakt zich hard voor creativiteit, innovatie, toegankelijkheid en nieuwe technologieën in de kunsten.
Intratuin Amsterdam is een duurzame en groene sponsor en vindt inspiratie in de werken van Vincent van Gogh. Intratuin is uitgegroeid tot een begrip in Amsterdam-Oost en biedt de nieuwste trends, tips en inspiratie voor huis, tuin, terras en dier, passend in het seizoen.
De Van Gogh Museumtuin naast het museum is door Intratuin ontworpen en aangelegd en is geïnspireerd op de werken van Vincent van Gogh.
Om tentoonstellingen in het Van Gogh Museum mogelijk te maken is vervoer van kunstwerken uit het buitenland vaak noodzakelijk. KLM Cargo is gespecialiseerd in het veilig vervoeren van kunst door de lucht.
Door het partnership kan het museum ook noodzakelijke reizen maken voor onderzoeks- en bruikleenverkeer met andere culturele instellingen en kennisinstituten.
Takii is als toonaangevende zaadveredelaar van sierzonnebloemen trots om het Van Gogh Museum te ondersteunen bij het behoud en de verspreiding van Van Goghs werk en zijn wereldberoemde inspiratiebloem: de zonnebloem.
Vanuit het partnerschap zijn bijzondere campagnes en samenwerkingen ontstaan waarin zonnebloemen op unieke wijze onder de aandacht zijn gebracht.
De L'Europe Amsterdam is een luxe vijfsterrenhotel gelegen aan de Amstel. In nauwe samenwerking met het Van Gogh Museum streeft De L'Europe ernaar om zowel nationale als internationale gasten samen te brengen op een inspirerende locatie. Een van de hoogtepunten van deze samenwerking is de Van Gogh Suite in ’t Huys.
Wilt u met uw bedrijf ook een onmisbare bijdrage leveren aan inspirerende museumactiviteiten voor jong en oud? Word nu lid van de wereldwijde business club van het Van Gogh Museum en profiteer direct van de exclusieve voordelen.
Wilt u meer weten over onze founders of hoofdpartners? Neem dan contact op met Marissa Otten of Urita Mual.
Urita Mual
Marissa Otten