Tijger in de rimboe (Tigre dans les jungles)
Paul Elie Ranson (1861 - 1909), 1893
lithografie in drie kleuren, 58.6 cm x 41.5 cm
Credits (verplicht te vermelden): Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)
Het onderwerp van deze prent nam de Franse kunstenaar Paul Ranson over van Japanse houtsneden. Ook de sierlijke vormentaal met arabesken en bloemenpatronen is hieraan ontleend. Van diepte of perspectief is geen sprake: de zwart omrande tijger is zo plat, dat hij uit karton lijkt geknipt. Ranson deed dit heel bewust om een decoratieve, en daarmee moderne, afbeelding te maken.
Op het eerste gezicht lijkt de voorstelling gedrukt op geel papier. Maar niets is minder waar: de crèmekleurige marge verraadt dat ook het gele vlak gedrukt is. Ongetwijfeld werd Ranson voor deze achtergrondkleur geïnspireerd door het gele papier van de prentenserie Volpini van Paul Gauguin.
Tijger in de rimboe werd uitgegeven als deel van L’Estampe originale. Dit album bestaat uit 95 prenten en verscheen in negen delen. Het richtte zich op de groeiende groep verzamelaars van eigentijdse prenten. In principe werden alleen originele prenten opgenomen: lithografieën, etsen en houtsneden die door de kunstenaar zelf waren ontworpen én afgedrukt. Jonge en oude, aanstormende en gevestigde prentmakers leverden een bijdrage. Hierdoor biedt het album een prachtig overzicht van de artistieke stromingen aan het einde van de negentiende eeuw. Het Van Gogh Museum bezit een compleet exemplaar.
Wat is het?
Wat is er te zien?
Context
- Inventarisnummer
- p1076V2000
- Afmetingen
- 58.6 cm x 41.5 cm, 37 cm x 28.6 cm
- Catalogue raisonné
- Stein & Karshan 62,Boyer & Cate 62,Ranson Bitker 113
- prentmaker
- Paul Elie Ranson
- uitgever
- André Marty, Journal des artistes
- Credits (verplicht te vermelden)
- Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)
- signatuur
- P. Ranson
- signatuur
- P. Ranson
- nummer
- no 66
Tokyo, Mitsubishi Ichigokan Museum, Prints in Paris 1900: From Elite to the Street, 18 oktober 2017-8 januari 2018
Amsterdam, Van Gogh Museum, Prints in Paris 1900. Van elitair tot populair, 3 maart-11 juni 2017
Stein, D.M., Karshan, D.H., Estampe Originale : a catalogue raisonné, New York, 1970, p. 12, 46-47, no.62
Wang, R.T., graphic art of the Nabis, 1888-1900, Ann Arbor [etc.], 1986, p. 116-118
Weisberg, Gabriel P., Japonisme : Japanese influence on French art 1854-1910, Cleveland [etc.], 1975, p. 62-63, 98-99
Boyer, P. Eckert, Cate, Phillip Dennis, l'Estampe originale : artistic printmaking in France 1893-1895, Zwolle, 1991, p. 15
Frèches-Thory, C., Perucchi-Petri, Ursula, Nabis : Propheten der Moderne, München, 1993, p. 453
Frèches-Thory, C., Perucchi-Petri, Ursula, Nabis 1888-1900 : Pierre Bonnard, Maurice Denis, Henri-Gabriel Ibels, Georges Lacombe, Aristide Maillol, Paul-Elie Ranson, József Rippl-Rónai, Kerr-Xavier Roussel, Paul Sérusier, Félix Vallotton, Jan Verkade, Edouard Vuillard, Paris, 1993, p. 119-201
Boyer, P. Eckert, Prelinger, E., Nabis and the Parisian Avant-Garde, New Brunswick (etc.), cop. 1988, p. 115-117, 163
Humbert, A., Nabis et leur époque 1888-1900, Genève, 1954, p. 91-92
Fossier, F., nébuleuse Nabie : les Nabis et l'art graphique, Paris, 1993, p. 239-245
Delannoy, A., Paul-Élie Ranson : du Symbolisme à l'Art Nouveau, Paris ; Saint-Germain-en-Laye, 1997, p. 90-92
Paul Ranson, 1861-1909, Paris, 2004, p. 70-71
Boyle-Turner, Caroline, Genty, Gilles, Ranson Bitker, B., Roy, E. le, Paul Ranson, 1861-1909 : catalogue raisonné : Japonisme, symbolisme, Art Nouveau, Paris, 1999, p. 16, 138-140
Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Prints in Paris 1900 : from elite to the street, Amsterdam, 2017, p. 24, 27, 141
Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Prints in Paris 1900 : van elitair tot populair, Amsterdam, 2017, p. 24, 27, 141
Roger Marx, un critique aux côtés de Gallé, Monet, Rodin, Gauguin..., Versailles, 2006, p. 274-277, 289
Leonard, Anne, Arabesque without end : across music and the arts, from Faust to Shahrazad, New York, 2022, p. 106, 111