Sulfaatwerpster (Vitrioleuse)

1894, Eugène Grasset (1841 - 1917)

fotomechanische reproductie in zwart, ingekleurd met waterverf met behulp van een stencil, op vergépapier, 58.8 cm x 41.5 cm
Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)

Wat is het?
Wat is er te zien?
Context
ontwerper
prentmaker
drukker
uitgever
samensteller prentenalbum
auteur voorwoord

Objectgegevens

Inventarisnummer
p1044V2000
Afmetingen
58.8 cm x 41.5 cm, 34.8 cm x 27.6 cm
Catalogue raisonné
Stein & Karshan 30, Boyer & Cate 30

Opschriften/merken

signatuur en nummer
EGrasset No30
monogram
EG door Grasset, Eugène
monogram
VDH sc. door Verdoux, Ducourtioux & Huillard
blindstempel
ESTAMPE ORIGINALE door Charpentier, Alexandre-Louis-Marie, Lugt no. 819
nummer
- 0555 -
nummer
83/18

Literatuur

  • Victor Arwas, Berthon & Grasset, London, 1978, p. 64-73
  • Roger Marx, un critique aux côtés de Gallé, Monet, Rodin, Gauguin..., Versailles, 2006, p. 274-277, 299
  • ed. by Paul Greenhalgh, Art Nouveau 1890-1914, London, 2000, p. 151
  • Gabriel P. Weisberg ...[et al.], Japonisme : Japanese influence on French art 1854-1910, Cleveland [etc.], 1975, p. 62, 97
  • with essays by Patricia Eckert Boyer, Phillip Dennis Cate, l'Estampe originale : artistic printmaking in France 1893-1895, Zwolle, 1991, p. 14-15, 33-34, 38
  • Anne Murray-Robertson ; preface Jean Adhémar ; introduction Philippe Junod, Grasset : pionnier de l'Art Nouveau, Paris, cop. 1981, p. 127, 207
  • [Phylis Floyd], Seeking the floating world : the Japanese spirit in turn-of-the-century french art, [S.L.], cop. 1989, no. 88
  • Phillip Dennis Cate, Gale B. Muray, Richard Thomson, Prints abound : Paris in the 1890s, from the collections of Virginia and Ira Jackson and the National Gallery of Art, Washington, 2000, p. 23-24, 103, 163
  • Fleur Roos Rosa de Carvalho, Marije Vellekoop, Prentkunst in Parijs : de rage van het fin de siècle, Amsterdam, 2012, p. 38
  • Fleur Roos Rosa de Carvalho, Marije Vellekoop, Printmaking in Paris : the rage for prints at the fin de siècle, Amsterdam, 2012, p. 38