Luiheid (La paresse)
Félix Vallotton (1865 - 1925), 1896
houtsnede in zwart, 25 cm x 33 cm
Credits: Van Gogh Museum, Amsterdam (aankoop met steun van de VriendenLoterij)
Aan het einde van de 19de eeuw ontstond in Frankrijk een opleving van de houtsnede. De Zwitsers-Franse kunstenaar Félix Vallotton geldt als de grootste vernieuwer van dit medium. Met zijn houtsneden in meesterlijk zwart-wit beleefde hij tussen 1896 en 1898 het hoogtepunt van zijn carrière.
La Paresse ('Luiheid') is een van Vallottons beroemdste prenten. In het houtblok ordende hij lijn, vlak en contrast tot een sierlijk en verleidelijk beeld. De naakte vrouw en de kat bestaan hoofdzakelijk uit witte vlakken. De sofa waarop de lome dame ligt, is juist opgebouwd uit weelderige patronen. Samen vormen ze een decoratief geheel.
Een belangrijke inspiratiebron voor Vallottons houtsneden was de Japanse prentkunst. Ook hierin speelt de decoratieve waarde van de voorstelling een belangrijke rol. Maar terwijl de Japanners in één prent veel verschillende kleuren gebruikten, werkte Vallotton uitsluitend in zwart-wit. Ook zijn Franse tijdgenoten werkten vooral in kleur. Dit maakt het werk van Vallotton uniek in zijn soort.
Wat is het?
Wat is er te zien?
Context
- Inventarisnummer
- p2746S2014
- Afmetingen
- 25 cm x 33 cm, 17.7 cm x 22 cm
- Catalogue raisonné
- Godefroy 167,Vallotton & Goerg 169
- prentmaker
- Félix Vallotton
- Credits
- Van Gogh Museum, Amsterdam (aankoop met steun van de VriendenLoterij)
- signatuur en nummer
- fvallotton 137
- monogram
- FV door Vallotton, Félix
- opschrift
- LA PARESSE door Vallotton, Félix
Amsterdam, Van Gogh Museum, Ongekend. Verhalen rond 10 jaar aanwinsten, 5 februari-12 september 2021
Tokyo, Mitsubishi Ichigokan Museum, Prints in Paris 1900: From Elite to the Street, 18 oktober 2017-8 januari 2018
Amsterdam, Van Gogh Museum, Prints in Paris 1900. Van elitair tot populair, 3 maart-11 juni 2017
Maastricht, MECC, TEFAF Maastricht, 14-23 maart 2014
Godefroy, L., oeuvre gravé de Félix Vallotton (1865-1925), Paris ; Lausanne, 1932, [unpaged]
Vallotton, M., Goerg, C., Felix Vallotton : catalogue raisonné de l'oeuvre gravé et lithographie = Felix Vallotton : catalogue raisonné of the printed graphic work, Genève, 1972, p. 182
Baas, J., artistic revival of the woodcut in France : 1850-1900, Ann Arbor, 1984, p. 89
Frèches-Thory, C., Perucchi-Petri, Ursula, Nabis : Propheten der Moderne, München, 1993, p. 464
Boyer, P. Eckert, Prelinger, E., Nabis and the Parisian Avant-Garde, New Brunswick (etc.), cop. 1988, p. 104-105, 176
Jover, M., Felix Vallotton : gravures sur bois, Monaco, 1993, p. 102
Vallotton collection : prints and preparatory drawings = The Vallotton collection : gravures et dessins préparatoires, Zürich, 1997, no. 108, 109
Eichhorn, H., Félix Vallotton : Maler und Grafiker im Paris der Jahrhundertwende, Ostfildern, 2003, p. 137
Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Prints in Paris 1900 : van elitair tot populair, Amsterdam, 2017
Bogman, Suzanne, Dijk, Maite van, Donders, Bram, Blokland, Ann, Van Gogh Museum : portret : 2006-2019 = Van Gogh Museum : portait : 2006-2019, Amsterdam, 2019, p. 98-99
Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Prints in Paris 1900 : from elite to the street, Amsterdam, 2017