Japan als rage
In 1854 opende Japan voor het eerst in tweehonderd jaar zijn grenzen voor handel met het buitenland.
Al gauw werd de westerse markt overspoeld met Japanse (prent)kunst, gebruiksvoorwerpen en snuisterijen, een hype die de kunstenaar Henry Somm verbeeldde in prenten met Parisiennes omringd door Japanse spullen.
Ook werden tal van publicaties gewijd aan de Japanse kunst en cultuur en verzamelden kunstenaars Japanse prenten.
Decoratieve stijl
De stijl en onderwerpkeuze van de Japanse kunst waren een onuitputtelijke inspiratiebron voor de ontwikkeling van een moderne, decoratieve prentkunst.
Naar het voorbeeld van hun Japanse collega’s gingen kunstenaars grote kleurvlakken, patronen, golvende lijnen, donkere contouren, diagonalen, abrupte afsnijdingen en ongebruikelijke composities in hun prenten toepassen.
Ook de alledaagse onderwerpen van de ukiyo-e, zoals natuurclose-ups, straatscènes en huiselijke taferelen, inspireerden hen, net als het maken van series rondom een thema.
Verder lezen:
- Colta Feller Ives, The Great Wave. The Influence of Japanese Woodcuts on French Prints, tent.cat., New York (The Metropolitan Museum of Art) 1974
- Gabriel P. Weisberg et al., Japonisme. Japanese Influence on French art, 1854-1910, tent.cat., Cleveland (Cleveland Museum of Art) 1975
- Yamada Chisaburō, Tatsuji Ōmori, Japonisme in Art. An International Symposium, Tokio 1980