Het Van Gogh Museum en DHL worden, twee jaar na de start van hun partnerschap, global partners. Vanuit de educatieve ervaring van het Van Gogh Museum en het wereldwijde bereik van DHL werken de partners de komende drie jaar samen aan hun gedeelde ambitie om een positieve impact te maken op het leven van nieuwe generaties wereldwijd middels Van Goghs meesterwerken.
‘Het is ontzettend bijzonder dat we, vooral in deze onzekere tijden, op de steun van DHL hebben kunnen rekenen,’ zegt Emilie Gordenker, algemeen directeur van het Van Gogh Museum. ‘Ik verheug me op een succesvolle samenwerking waarin de verbindende kracht van kunst het verschil kan maken in het leven van nieuwe generaties.’
Wereldwijd lesprogramma
Met dit global partnership zetten de partners een stap verder, met als doel kinderen wereldwijd te verbinden en te inspireren door middel van de kunst en het levensverhaal van Vincent van Gogh; juist voor wie (kunst)educatie niet altijd vanzelfsprekend of toegankelijk is.
De kinderen leren over het leven en werk van de schilder en zullen zich met onderwerpen bezighouden zoals het ontdekken van hun identiteit, het najagen van hun dromen en het overwinnen van tegenslag. Het lesprogramma, waarvoor DHL voor het transport en de logistieke coördinatie zal zorg dragen, wordt dit najaar gepresenteerd.
‘Wij zijn bijzonder trots dat wij ons bestaande succesvolle partnerschap met het Van Gogh Museum kunnen uitbreiden en verder ontwikkelen. Ik geloof dat kunst een essentieel onderdeel van het leven is. Het is een voorrecht voor DHL om een belangrijke partner te zijn bij het toegankelijk maken ervan, door een nieuw publiek over de hele wereld in contact te brengen met de prachtige werken van Van Gogh,’ aldus Alberto Nobis, CEO van DHL Express Europe.
‘Bij DHL geloven we in het motto “Connecting People, Improving Lives” en we zijn bijzonder enthousiast over de lancering van dit nieuwe wereldwijde lesprogramma in september.’
Sociale impact
Beide bedrijven hechten veel belang aan employability en educatie. Als onderdeel van zijn duurzaamheidsplan investeert de Deutsche Post DHL Group elk jaar 1 procent van de nettowinst van het concern in initiatieven die een sociale impact beogen.
Middels het GoTeach-programma steunt DHL kinderen en jongeren door hen de bouwstenen voor betere kansen op de arbeidsmarkt. Het Van Gogh Museum staat bekend om zijn educatieve impact. Het ontwikkelt al tientallen jaren interactieve lessen en lesmateriaal voor het basis- en middelbaar onderwijs.
Logistieke partner
In juni 2020 werd DHL Express de officiële logistieke partner van het Van Gogh Museum. Sindsdien verzorgt DHL Express de verzending van alle bestellingen van de webshop van het Van Gogh Museum, die middels het DHL GoGreen klimaatneutraal systeem op een duurzame wijze worden verstuurd.
Zo konden liefhebbers van Van Gogh zijn kunst toch dichtbij halen in periodes waarin een museumbezoek niet altijd tot de mogelijkheden behoorde als gevolg van de pandemie.
Vanaf eind juni 2022 is DHL hoofdpartner van het Van Gogh Museum, samen met ASML en Van Lanschot.