Leporello’s en tapijten
In Kleur als Taal is ook een aantal door Adnan ontworpen tapijten te zien. Adnan had in haar jeugd in Beiroet geen musea. Wel bekeek ze met haar vader geregeld Perzische tapijten, die zij beschouwde als haar toenmalige kunstwereld.
Adnan zag veel schoonheid in het ambacht en vond de kunst van het weven even waardevol als de schilderkunst. Op latere leeftijd liet ze kleurrijke, abstracte tapijten maken, gebaseerd op haar ontwerptekeningen uit de jaren 60. Hiervan zullen er drie in de tentoonstelling te zien zijn.
Ook worden er leporello’s getoond: als accordeons gevouwen notitieboekjes op Japans papier. De leporello was voor Adnan het ultieme medium om te tekenen en schrijven, en op die manier beeld en taal samen te brengen. Zo schreef Adnan poëzie over van eigentijdse Arabische dichters die zij bewonderde en vulde deze aan met tekeningen.
Ook liet ze haar eigen teksten en poëzie vertalen naar het Arabisch om ze vervolgens te illustreren op een leporello. De leporello’s van Adnan worden getoond in combinatie met een brief van Van Gogh, waarin de Nederlandse kunstenaar zijn belangstelling voor deze ‘Japanse schetsboekjes’ uitsprak aan zijn broer Theo.
Deze tentoonstelling komt tot stand dankzij de steun van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en hoofdpartners de VriendenLoterij, Van Lanschot en ASML.
Kleur als Taal, de eerste overzichtstentoonstelling van Etel Adnan in Nederland, is van 20 mei tot en met 4 september 2022 te zien op de eerste etage van de tentoonstellingsvleugel van het Van Gogh Museum. Tegelijkertijd is op de begane grond van de tentoonstellingsvleugel tot en met 12 juni 2022 ‘Van Gogh en de olijfgaarden’ te zien.