Amandelbloesem als inspiratie
Hera Jhaveri, kunstdocent van scholendistrict Houston ISD in Texas, nam deel aan de Van Gogh Museum teach-the-teacher-training. Ze reisde daarna op eigen initiatief af naar het Van Gogh Museum in Amsterdam en bezocht Parijs en omgeving om te zien waar Van Gogh de laatste zes maanden van zijn leven doorbracht.
Geïnspireerd door haar training en reis startte Hera met haar leerlingen aan lessen waarin kinderen zelf leerden om kunstwerken te maken, geïnspireerd op het werk en het verhaal achter Van Goghs iconische Amandelbloesem. Het resultaat werd tentoongesteld op school.
‘Ik ben gewoon overweldigd door hoe mooi ze zijn geworden!’
vertelt Hera enthousiast over de kunstwerken van haar leerlingen.
‘Ik kon hen verhalen vertellen over het museum, waar ik de achterneef
van Vincent van Gogh ontmoette en we spraken over de steden waar
Van Gogh woonde en werkte. Mijn leerlingen vonden het geweldig. Ik heb
het gevoel dat ik door de training en de ervaringen die ik tijdens
mijn reis opdeed, mijn hart en ziel in dit project kon leggen.’
Zonnebloemen als inspiratie
Na het eerste jaar in Amerika, is het programma in de lente van 2024 uitgebreid naar Buenos Aires, Argentinië. Binnen de Heart for Art-lessen maakten leerlingen van afval een driedimensionale reproductie van het meesterwerk Amandelbloesem. Daarna ontwierpen de leraren samen een vervolg, geïnspireerd door Zonnebloemen, waarvan Vincent van Gogh vijf versies maakte.
‘We bekeken de vijf bestaande versies en analyseerden hun verschillen
en overeenkomsten,’
vertelt basisschool leraar Bianca Basso.
‘Daarna inspireerden we de kinderen om hun verbeelding te gebruiken en
hun eigen versie te maken, als kleine Van Goghs in de dop.’
Een andere leraar vertelt:
‘Mijn leerlingen zouden anders waarschijnlijk nooit de kans hebben
gehad om deze kunst te zien of erover te leren.’
Ook het Mariano Gilmore, Hoofd Educatie van lokale partner Amigos del Bellas Artes, is enthousiast over Heart for Art:
‘Het programma slaat een prachtige brug tussen de leerlingen, de
leerkrachten en Van Goghs nalatenschap. De kunstlessen hebben impact
en met de materialen kunnen zowel de kinderen als de leerkrachten nog
vele jaren vooruit.’