Momenteel worden de eerste stappen gezet om het programma uit te breiden naar Latijns-Amerika om nog eens duizenden kinderen te bereiken. De lessen stimuleren de creatieve ontwikkeling en nodigen kinderen uit om belangrijke thema’s uit Vincent van Gogh zijn leven te bespreken zoals identiteit, het najagen van dromen en het omgaan met tegenslagen.
Tijdens het eerste schooljaar waarin het Heart for Art werd gelanceerd in New York, Detroit, Houston, Philadelphia en Los Angeles, zijn waardevolle inzichten opgedaan. Om ervoor te zorgen dat de leraren alle benodigde materialen hadden, zorgde DHL voor een volledige service op het gebied van verzending en logistieke coördinatie. Door de onmisbare rol van lokale samenwerkingspartners als New York Edge en Houston ISD kende het programma een vliegende start.
Latijns-Amerika
Na de Verenigde Staten worden op dit moment de eerste stappen gezet om het Heart for Art-programma uit te breiden naar Latijns-Amerika. In samenwerking met lokale partner Asociación Amigos del Museo Nacional de Bellas Artes Bellas Artes is in november een pilotperiode gestart waarin ervaren educatoren van het Van Gogh Museum online lesgaven aan leraren in Buenos Aires, Argentinië, zodat zij de lessen zelfstandig kunnen verzorgen. In de lessen wordt een hoogwaardige 3D-reproductie van Van Goghs Amandelbloesem gebruikt om kinderen te inspireren met het levensverhaal en de meesterwerken van Vincent van Gogh.
‘Dit project geeft leraren in het hele land de kans om hun lessen te verrijken met kunst. We zijn vereerd om samen met het Van Gogh Museum en DHL samen te werken om een dieper begrip voor kunst en cultuur te bewerkstelligen’, zeggen Mariano Gilmore and Luz Arriaga.
In het komend jaar zal het Heart for Art-programma in zowel Latijns-Amerika als de Verenigde Staten actief zijn om zo de liefde voor kunst en creativiteit onder duizenden leerlingen te stimuleren. ‘Ik ben zo trots op hoeveel kinderen we al hebben bereikt met Heart for Art! Het enthousiasme van de leerkrachten is geweldig’, zegt Gundy van Dijk, Hoofd Educatie en Interpretatie van het Van Gogh Museum.
Andrew Williams, CEO van DHL Express in Amerika vond het hartverwarmend om te zien hoe positief het programma onder leerkrachten en leerlingen in de VS werd ontvangen. ‘We zijn blij dat we, samen met het Van Gogh Museum en Amigos del Bellas Artes, op dit succes kunnen voortbouwen om zo de transformerende impact van Heart for Art naar Latijns-Amerika te brengen. We bieden samen een platform dat kinderen in staat stelt creatiever te worden, over zelfexpressie te leren en een beter cultureel begrip van onze wereld te krijgen.’
DHL x Van Gogh Museum
Het meerjarige Heart for Art-programma belichaamt de gezamenlijke ambitie van DHL en het Van Gogh Museum om het leven van toekomstige generaties positief te beïnvloeden. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de uitgebreide educatieve ervaring van het Van Gogh Museum en de wereldwijde logistieke expertise van DHL.