Na een succesvolle start in New York in het begin van dit schooljaar, is het educatieve programma Heart for Art gestart in vier grote Amerikaanse steden: Houston, Detroit, Philadelphia en Los Angeles. Het programma, ontwikkeld door DHL en het Van Gogh Museum, heeft tot doel om in drie jaar duizenden kinderen met beperkte toegang tot kunstonderwijs te inspireren met het werk en levensverhaal van Vincent van Gogh.
De lessen stimuleren de creatieve ontwikkeling van kinderen en nodigt hen uit om belangrijke thema’ s uit Vincent leven te bespreken. Met deze belangrijke volgende stap in het Heart for Art programma worden naar verwachting ruim 17.000 kinderen op meer dan 100 scholen bereikt.
Voordat de Heart for Art-lessen in april van start gingen, werden er in samenwerking met scholengemeenschap Houston ISD, het Detroit Institute of Arts, Pennfield Middle School in Philadelphia en de “I have a dream” Foundation - Los Angeles speciale teacher training dagen verzorgd door docenten van het Van Gogh Museum. De deelnemende scholen ontvingen daarnaast het speciaal ontwikkelde lesmateriaal en een Van Gogh Museum Edition, een hoogwaardige 3D-reproductie van een werk van Vincent van Gogh.
Voor de logistieke coördinatie van het lesmateriaal en de Van Gogh Museum Edition werd zorggedragen door DHL. “Het is ons doel om mensen te verbinden en hun levens te verbeteren, zegt Greg Hewitt, CEO, DHL Express U.S. Samen met het Van Gogh Museum bieden we een platform dat kinderen in staat stelt om hun creativiteit te ontwikkelen, te leren over zelfexpressie en te leren over cultureel erfgoed.”
Een van de leerlingen van Meyerland Performing and Visual Arts Middle School in Houston: "Het is precies zoals zijn schilderij en het is zo cool dat het in ons klaslokaal staat en we het kunnen aanraken. Het voelen van de penseelstreken zorgt echt dat je anders over het schilderij nadenkt."
Het DHL x Van Gogh Museum Heart for Art-programma laat kinderen kennismaken met de wereld van Vincent van Gogh, stimuleert hun creatieve ontwikkeling en nodigt hen uit om belangrijke thema’s uit Vincents leven met elkaar te bespreken zoals identiteit, het najagen van dromen en het omgaan met tegenslagen. Het DHL x Van Gogh Museum Heart for Art lesprogramma in Houston, Detroit, Philadelphia en Los Angeles is in volle gang.
“Door het Heart for Art programma heb ik, tijdens de live en online trainingen van de docenten in de verschillende steden in de VS gezien dat de docenten niet hadden verwacht dat ze zoveel gemeenschappelijk hebben met een kunstenaar als Vincent van Gogh. Juist het persoonlijke verhaal heeft de docenten laten zien dat het verhaal van Vincent en zijn kunstwerken nog steeds heel relevant zijn voor de jongeren van nu’, zegt Gundy van Dijk, Hoofd Educatie van het Van Gogh Museum.
‘Het werk dat we doen met het Van Gogh Museum zorgt ervoor dat ons onderwijs veel meer kinderen bereikt’ voegt Chandel Bonner-Hancock, HISD lerares beeldende kunst toe. ‘Het zijn samenwerkingen zoals die met het Van Gogh Museum in Amsterdam, met steun van DHL, die onze studenten op 59 campussen een unieke kans geven. Daar zijn we dankbaar voor.’
DHL x Van Gogh Museum Heart for Art
In een driejarige samenwerking werken DHL en het Van Gogh Museum samen om kinderen uit gemeenschappen met beperkte toegang tot kunstonderwijs te inspireren met het werk en levensverhaal van Vincent van Gogh. In september 2022 is het DHL x Van Gogh Museum Heart for Art programma van start gegaan in New York waarna het aantal deelnemende scholen in het begin van 2023 werd uitgebreid in de steden Houston, Detroit, Philadelphia en Los Angeles. DHL en het Van Gogh Museum verwachten in het eerste schooljaar 20.000 leerlingen te bereiken met het Heart for Art-programma.
Als logistiek partner van het Van Gogh Museum sinds 2020 en hoofdpartner sinds juni 2022, helpt DHL het museum deze missie te volbrengen. Het meerjarige educatieve programma Heart for Art belichaamt de gezamenlijke ambitie van de partners om een positieve impact te maken op het leven van toekomstige generaties. Daarbij wordt een beroep gedaan op de uitgebreide ervaring van het Van Gogh Museum met de ontwikkeling van interactieve lessen en lesmateriaal en het wereldwijde logistieke netwerk van DHL.