Camille Corot (1796 - 1875), Landschap met ruiter, c. 1865-1870, De Mesdag Collectie, Den Haag
Camille Corot (1796-1875), Landschap met hengelaar, c. 1865-1870, De Mesdag Collectie, Den Haag
Een recente ontdekking heeft uitgewezen dat twee werken geschilderd door Camille Corot ooit één schilderij vormden. Op een bepaald moment werd het werk in twee stukken gedeeld die afzonderlijk werden verkocht.
Bij toeval kwamen beide schilderijtjes op verschillende momenten in de collectie van Hendrik Willem en zijn vrouw Sientje Mesdag terecht. De ontdekking is gedaan door restaurator René Boitelle en conserveringsmedewerker Ronald van den Haak van het Van Gogh Museum.
Onlangs maakte Ronald van den Haak, conserveringsmedewerker van het Van Gogh Museum, voorbereidingen om de inlijsting te verbeteren van twee kleine werken van Camille Corot (1796-1875) uit De Mesdag Collectie: Landschap met ruiter en Landschap met hengelaar. Beide werken zijn tegen het eind van het leven van de kunstenaar geschilderd.
Camille Corot (1796 - 1875), Landschap met ruiter, c. 1865-1870, De Mesdag Collectie, Den Haag
Camille Corot (1796-1875), Landschap met hengelaar, c. 1865-1870, De Mesdag Collectie, Den Haag
Toen Van den Haak de schilderijtjes uitgelijst naast elkaar hield, viel hem op dat de voorstellingen van de twee op elkaar aansluiten. Verder onderzoek van het verfoppervlak en de röntgenfoto’s van beide schilderijen door schilderijenrestaurator René Boitelle heeft nu uitgewezen dat de doeken oorspronkelijk inderdaad één geheel vormden.
Ooit moet het werk standaardformaat ‘portrait 4’ (24,5 × 32,5 cm) zijn geweest. Mogelijk bleef het oorspronkelijke doek bij de veiling van Corots nalatenschap in het voorjaar van 1875 onverkocht, en werd toen besloten de compositie in twee stukken te snijden en ze opnieuw op de markt aan te bieden.
Waarschijnlijk werd het doek tussen 1875 (Corots overlijden) en 1878 (Aankoop van Landschap met ruiter door de Mesdags) in twee stukken gesneden en op paneeltjes geplakt (gemaroufleerd). Een belangrijke aanwijzing voor de datering van deze marouflage vormt de lakzegel met de tekst Vente Corot aan de achterzijde van het paneeltje Landschap met hengelaar.
In de lacunes van deze lakzegel zijn de jaarringen te zien van naaldhout, terwijl de jaarringen in het hout dat is gekozen voor de marouflage eigenschappen van een andere houtsoort vertonen. Naaldhout werd traditioneel gebruikt voor spieramen waar de doeken op werden gespannen.
Bij het verwijderen van de zegel van het naaldhouten spieraam is waarschijnlijk wat hout van dat raam meegekomen. Mogelijk werd juist op de schilderijhelft zonder signatuur, die verder een eigen leven zou gaan leiden als Landschap met hengelaar, de lakzegel aangebracht om duidelijk te maken dat dit werk afkomstig was uit de nalatenschap van de kunstenaar.
Elf jaar na aankoop van Landschap met ruiter verwierven de Mesdags in 1889 Landschap met hengelaar. Helaas is niet bekend of de Mesdags zich realiseerden dat beide landschapjes ooit één geheel vormden, maar ze kregen wel eenzelfde soort lijst van de firma D. Sala & Zonen in Leiden en ze zijn vaak als koppel tentoongesteld.
Naar aanleiding van deze ontdekking is besloten de twee werken te behandelen. Oppervlaktevuil en de sterk vergeelde vernissen werden verwijderd en kleine beschadigingen in de verflagen zijn geretoucheerd, waardoor de oorspronkelijke kleurstellingen én de composities nu veel beter tot hun recht komen.
Digitale reconstructie van de twee panelen tot één voorstelling
Op een digitale reconstructie is te zien hoe de voorstelling er oorspronkelijk moet hebben uitgezien voordat beide doeken werden gescheiden. Er zijn geen plannen om de twee doeken weer samen te voegen, aangezien dat allerlei risico’s met zich mee brengt. De twee afzonderlijke paneeltjes tonen samen de geschiedenis van het oorspronkelijke schilderij.
René Boitelle
Senior Restaurator Schilderijen
Van Gogh Museum