Ben je toe aan wat liefde en tederheid? Ontdek verhalen over de liefde met de kunst uit de collectie van het Van Gogh Museum

Vincent van Gogh, Tuin met geliefden: Square Saint-Pierre, 1887
Voorjaarsliefde
Ah Parijs, stad van de liefde. Vincent schilderde een romantisch beeld van een parkje bij hem in de buurt. De stelletjes en de zachte, lenteachtige kleuren geven een gevoel van prille liefde.
De bomen bloeien en alles zindert door de losse kleurtoetsjes. Misschien heeft Vincent hier zichzelf afgebeeld – in blauwe kiel met strohoed – naast de dame met de parasol.

Vincent van Gogh, In het café: Agostina Segatori in Le Tambourin, 1887
Gebroken hart
Het blijft onduidelijk wat zich precies heeft afgespeeld tussen Vincent en de vrouw op dit schilderij: Agostina Segatori, de Italiaanse uitbaatster van café Le Tambourin.
Volgens een vriend was Vincent erg verliefd op Agostina, maar de relatie hield geen stand. ‘Ik voel nog genegenheid voor haar en ik hoop dat zij dat ook nog voor mij voelt.’

Maurice Denis, De poses zijn ongedwongen en ingetogen (Les attitudes sont faciles et chastes), 1899
Verliefd
Voor de kleurenlitho’s uit zijn serie Amour haalde Maurice Denis inspiratie uit de liefdespoëzie die hij in zijn dagboek schreef voor zijn latere vrouw Marthe.
Kort na hun eerste ontmoeting schreef hij:
‘Je voelt je mooier als je verliefd bent. De houdingen zijn ongedwongen en ingetogen. Het leven wordt kostbaar, eenvoudig; de schemering heeft de zachte gloed van oude schilderijen. Maar het is het hart dat te snel klopt, waarlijk.’

Maurice Denis, Het was een religieus mysterie (Ce fut un religieux mystère), 1899
De eerste kus
De eerste kus! Voor de gelovige Maurice en Marthe een haast religieuze ervaring waar ze heel langzaam naartoe hadden bewogen.
In zijn dagboek schreef hij:
‘… waarom we serieus waren, als in de aanwezigheid van God en vervuld van de aanwezigheid van God? En daarom gingen mijn lippen naar haar voorhoofd en toen naar haar lippen; en het was een religieus mysterie, en haar tranen van vreugde en haar verdriet (nee, eerder haar ernst), want ze bekende dat ze werkelijk gelukkig was.’

Maurice Denis, Ze was mooier dan de dromen (Elle était plus belle que des rêves), 1899
Verlangen
De roos is van oudsher het symbool van liefde en reinheid. In de prentenserie Amour is de bloem vaak terug te vinden. Ook hier, subtiel geplaatst naast de al even bleekroze borsten van Marthe.
Er spreekt een verlangen uit -voorbij het droombeeld- naar iemand van vlees en bloed. Maurice Denis schreef in zijn dagboek:
‘Ze is mooier. Ze is mooier dan alle afbeeldingen, alle voorstellingen, alle subjectieve pogingen!’

Vincent van Gogh, Amandelbloesem, 1890
Broederliefde
De amandelbloesem in dit schilderij is een symbool voor nieuw leven. Het was een cadeau van Vincent voor zijn broer Theo en diens vrouw Jo. Ze hadden net een zoon gekregen: Vincent Willem.
In de brief waarin hij het blijde nieuws vertelde, schreef Theo:
‘Zoals we je hebben gezegd, vernoemen we hem naar jou en ik spreek de wens uit dat hij even vasthoudend en even moedig wordt als jij.’
De liefde tussen deze broers was ijzersterk.

Odilon Redon, Visioen. Vaas met bloemen (Vision. Vase de Fleurs), 1900
Vriendschap
Dit is niet zomaar een boeketje bloemen. Kijk eens naar de sprankelende kleuren van de rode klaprozen en witte margrieten. Het laat schoonheid en verwondering zien.
De schilder Odilon Redon, en de koper van deze bloemen, Andries Bonger, waren goede vrienden. Zielsverwanten zelfs. De vriendschap met Redon was voor Bonger een noodzakelijk tegengif voor zijn dagelijks leven als verzekeringsbankier.
Hij schreef:
‘Ik heb een paar heel intense gevoelens aan je te danken en ik zal altijd dankbaar zijn voor het plezier dat je kunst me voortdurend geeft.’