Het onderwijsprogramma
Aan de hand van het werk en levensverhaal van Vincent van Gogh krijg je met het onderwijsprogramma Mentaal welzijn & burgerschap handvatten om mentaal welzijn bespreekbaar te maken. En om er concreet mee aan de slag te gaan. Zo leren leerlingen niet alleen Vincent kennen. Maar vooral ook zichzelf en elkaar.
Herkenning en erkenning
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de mentale gezondheid van veel jongeren onder druk staat. Ze ervaren prestatiedruk, eenzaamheid of hebben regelmatig sombere gevoelens. Kunst bekijken of maken heeft voor veel mensen een positief effect op het mentaal welzijn. Het verhaal van Vincent biedt daarbij extra houvast, herkenning en erkenning.
Het gelukken is soms ’t eindresultaat van een hele serie mislukkingen.
Vincent aan zijn broer Theo, 1882
Burgerschap, mentorlessen of sociaal-emotionele ontwikkeling
Liet Vincent van Gogh zien wie hij echt was? Was Vincent wel eens eenzaam? En voelde hij de druk om te presteren? Aan de hand van Vincents verhaal ga je op zoek naar de parallellen tussen toen en nu, tussen zijn verhaal en dat van je leerlingen of studenten.
De thema’s sluiten aan op het onderwijscurriculum. Er zijn lessen voor het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. Online en in het museum.
Bekijk bijvoorbeeld eens een van deze lessen passend binnen het thema mentaal welzijn & burgerschap: