De invloed van Wagner
De Duitse componist en theatermaker Richard Wagner (1813-1883) groeide in het fin de siècle uit tot een ware cultfiguur.
Prentmakers als Henri Fantin-Latour en Odilon Redon beeldden scènes en figuren uit zijn opera’s uit in hun lithografieën.
Zijn invloed reikte echter nog veel verder. Prentkunstenaars lieten zich inspireren door Wagner’s opvatting van het Gesamtkunstwerk, waarbij verschillende disciplines samenvloeiden tot een totaalkunst die meer was dan de som der delen.

Henri Fantin-Latour, Ontwaken (Réveil) uit het boek Richard Wagner, sa vie et ses oeuvres van Adolphe Jullien, 1886

Odilon Redon, Brünnhilde in Die Götterdämmerung van Wagner (Brünnhilde, crépuscule des dieux), 1894
Muziek als voorstelling
Prentkunstenaars beeldden opvallend vaak musicerende figuren af. In enkele gevallen probeerden ze hierbij de muziek zelf te benaderen.
Alexandre Charpentier omringde Het meisje met de viool met subtiele bloemenranken in reliëf. Deze decoraties hebben eenzelfde abstracte kwaliteit en ritme als de muzieknoten die uit haar viool vloeien.
Félix Vallotton gaf in zijn stemmige prentenserie Instruments de musique muzikanten weer die in de afzondering van hun interieur volledig opgaan in hun spel. De vormen van het meubilair en de patronen in het behang echoën de instrumenten die worden bespeeld.

Félix Vallotton, De piano (Le piano), 1896

Alexandre-Louis-Marie Charpentier, Het meisje met de viool (La fille au violon), 1894
Verder lezen:
- Pierre-Louis Mathieu, La génération symboliste, Genève 1990
- Henri Dorra (red.), Symbolist Art Theories. A Critical Anthology, Berkeley 1994
- Ronald de Leeuw, ‘Wagner and Painting’, in Symbolism in Art: in Search of a Definition, Amsterdam 1994