Het Strategisch plan bepaalt de koers voor de jaren 2025-2028. De nadruk lag de afgelopen periode (2021-2024) niet zozeer op groei, maar op kwaliteit en inclusie, zonder dat dit ten koste is gegaan van de leidende positie die het Van Gogh Museum op allerlei gebieden inneemt. Het Strategisch Plan 2025-2028 zal doorgaan op de ingeslagen weg.
Missie
De missie omschrijft het bestaansrecht van het Van Gogh Museum.
De missie is:
Het Van Gogh Museum inspireert een divers publiek met het leven en werk van Vincent van Gogh en zijn tijd.
Kernwaarden
Het Van Gogh Museum is authentiek, in verbinding en eigenzinnig. Deze kernwaarden zijn het ethisch kompas voor het museum en al onze medewerkers. Ze geven aan wie wij als museum willen zijn, wat we willen uitstralen en waaraan alles moet voldoen. Samen vormen de kernwaarden de meetlat waarlangs we al onze activiteiten – bestaande en nieuwe – gaan leggen. De kernwaarden houden elkaar in balans en versterken elkaar waar nodig.
Visie
De visie is onze ambitie: de stip op de horizon waar we op koersen. De afgelopen periode is de visie onder de loep genomen en is samen met de gehele organisatie gekeken naar een nadere invulling. De nieuwe visie spreekt meer aan en spreekt duidelijk onze ambitie uit voor de komende jaren:
Onze voornaamste taak is het zorgen voor, tonen, onderzoeken en uitbreiden van de collectie.
Onze focus op Vincent van Gogh en zijn tijd maakt ons als museum uniek. We dragen optimaal zorg voor de collectie zodat toekomstige generaties net zo van de kunst kunnen genieten en leren als wij, op een manier die past bij hun tijd.
De muren van ons museum zien we als poreus: we zijn open en absorberen wat er in de wereld om ons heen gebeurt. We zijn een ontmoetingsplek waar dialoog op gang komt. Zo geven we als museum nog meer betekenis aan onze collectie.
We voelen de verantwoordelijkheid om voorop te lopen, om grenzen te verleggen op onze eigen innovatieve manier. Zo blijven we inspiratie bieden aan onze bezoekers, partners en medewerkers.
Het Van Gogh Museum wil zijn leidende positie verder uitbouwen op alle gebieden waar het museum zich mee bezighoudt. Voor diverse doelgroepen. Op het gebied van onderzoek, tentoonstellingen, educatieve programma’s publicaties, social media, ontsluiting van de collectie, development, maar ook op het gebied van duurzaamheid, werkgeverschap, veiligheid, beheersing van bezoekersstromen, commerciële activiteiten en nog veel meer.
Het Van Gogh Museum wil zo een voorbeeld zijn voor de museale sector in het binnen- en buitenland, zonder dat de missie, visie en kernwaarden uit het oog worden verloren.