Amsterdam Fashion College
Het Amsterdam Fashion College (AFC) is bedoeld voor Amsterdamse biculturele jongvolwassenen die graag hun interesse in mode en ondernemerschap willen professionaliseren. Om die reden is Van Gogh Verbindt een samenwerking aangegaan met het AFC.
In acht intensieve, wekelijkse masterclasses, stoomden professionele gastdocenten uit het beroepsveld de studenten klaar voor een ideeënwedstrijd. Na de masterclasses kregen ze een praktijkopdracht die aansloot bij het leven en de werkwijze van Vincent van Gogh. De deelnemers pitchten hun ideeën aan een jury van professionals uit het bedrijfsleven en de Directeur Commerciële Zaken van het Van Gogh Museum.
Onderzoek
Voorafgaand aan het traject kregen alle deelnemers een rondleiding door het museum. Het Impact Centre Erasmus stelde een vragenlijst op die de deelnemers twee maal invulden: voorafgaand aan het evenement (nulmeting) en na afloop van het evenement. Hiermee werd onderzocht of deze pilot in het museum bijdroeg aan hun ondernemersintentie, interpersoonlijke skills en ondernemersvaardigheden.
Uitkomsten
We vonden positieve effecten rond de ontwikkeling van specifieke persoonlijke vaardigheden (het kunnen samenwerken met een groep mensen), ondernemersvaardigheden (het makkelijk contact maken met anderen) en ondernemersintentie. Deze effecten waren significant. Hoewel de waardering voor het Van Gogh Museum al hoog was, werd deze na deelname hoger. Ook neemt de waardering van studenten toe door het uitnodigende karakter van het museum en voelen zij zich na deelname aan het programma meer thuis in het museum dan ze aanvankelijk dachten. Hoewel de studenten het museum iets relevanter zijn gaan vinden, is hier nog wel ruimte voor verbetering.
Studenten van het Amsterdam Fashion College tijdens de masterclass.