Een groep jongvolwassenen die hun expertise inzetten om het museum inclusiever te maken, dát zijn de Beeldbrekers. Wie zijn ze, wat doen ze in het dagelijkse leven en wat drijft hen om het museum te helpen?
Ontmoet de Beeldbrekers
Kels Xuan
Van jongs af aan heb ik een grote interesse gehad in kunst, cultuur en de maatschappij. Ik bewonder hoe deze als wortels in elkaar verweven zijn. Toch merkte ik al snel dat de kunstwereld zelden een afspiegeling is van de daadwerkelijke maatschappij en al haar unieke verscheidenheid. Dit heeft mijn gevoel voor representatie en sociale rechtvaardigheid sterk aangewakkerd waardoor ik mij sinds het begin van mijn loopbaan veel bezig heb gehouden met het gevoel van thuis, wat dit voor mensen betekent en wat daar voor nodig is.
Met mijn multidisciplinaire kennis en kunde wil ik bijdragen aan een samenleving waarin anders zijn niet gelijk staat aan minder zijn. Als Beeldbreker hoop ik om in de context van musea de mogelijkheid te krijgen om na te denken over wat voor rol musea hierin hebben. Samen met de andere Beeldbrekers hoop ik er kritisch naar te kunnen kijken en de huidige kunstwereld gelijkwaardiger te maken.
Habon Ismaïl
Het bezoeken van musea heeft altijd een grote rol gespeeld in mijn eigen ontwikkeling. Het zijn plekken waar ik altijd werd uitgenodigd om na te denken over het verleden, mijn eigen toekomst, en alles ertussenin. Het hielp mij te inspireren of te ontsnappen.
Het ervaren van kunst en cultuur is in mijn mening een recht. Een recht dat helaas niet iedereen heeft. In mijn werk binnen de kunst- & cultuursector zie ik elke dag hoe belangrijk het is om de belangen van kunst & cultuur uit te dragen. Samen met de andere beeldbrekers hoop ik dat wij echt de kans krijgen om kritisch naar museumcultuur te kunnen kijken, het te ondervragen, en het toegankelijker te maken voor jongvolwassen zodat zij niet meer hoeven te klimmen over barrières om deel te mogen nemen.
Chaeli Braaf
Vanwege mijn passie voor kunst lag mijn focus tijdens mijn studie Culturele en maatschappelijke vorming vooral op de kunst- en cultuursector. Ik heb geleerd hoe belangrijk ik het vind dat er in deze sector ruimte wordt gegeven aan diverse perspectieven en verhalen. Door de verschillende achtergronden en interesses van de Beeldbrekers, denk ik dat wij dit op een authentieke manier kunnen realiseren.
Samen met de Beeldbrekers wil ik mij inzetten om de drempels voor museumbezoek weg te nemen. Ik hoop dat wij er op verschillende manieren voor kunnen zorgen dat alle jongeren de kans krijgen om de waarde van kunst en creativiteit te ontdekken en te beleven.
Ayoub Kharkhach
Ik ben Ayoub, 25 jaar oud en woon in Den Bosch. In mijn studie leer ik over verduurzaming van ketens in de agrarische sector. In mijn vrije tijd zing ik in een gospelpopkoor, verzorg ik hondjes in een dierentehuis, en werk ik aan de release van mijn tweede muziekalbum. Ik houd erg van vogeltjes kijken, mijn favoriete vogel is de witte kwikstaart.
Ik vind kunst heel tof omdat het zelfexpressie is van andere mensen en andere mensen fascineren me eindeloos. Met mijn eigen muziek probeer ik een gevoel over te brengen, en daarvoor is het vaak nodig om zelf eerst te weten welk gevoel je hebt voordat je er muziek over kan maken. Zo heb ik door kunst mezelf beter leren kennen.
Ik ben niet opgegroeid met musea, maar nu ik beter weet wat zelfexpressie betekent, hecht ik er veel meer waarde aan. Mensen kunnen niet zonder verhalen, en kunst maken is verhalen vertellen. Dat kunnen meemaken van dichtbij is iets wat ik andere mensen ook gun.
Mijn dagelijkse leven richt zich buiten de kunst- en cultuursector, en ik beweeg me tussen veel verschillende groepen mensen. Daardoor kan ik met een frisse blik kijken naar het museum.
Andrew Kambel
Ik ben zelf fotograaf en volg momenteel een opleiding aan de Fotoacademie. Het begrip ‘beeld’ is mij dus heel bekend. Maar hoe breek je een beeld? Voor mij betekent Beeldbreker zijn niet altijd stukmaken, maar wel fragmenteren. Laten zien dat er nooit slechts één verhaal of perspectief bij kunst is. Dat iedereen een museum op zijn eigen manier beleeft. Dat je een schilderij ook gewoon grappig, saai of spuuglelijk mag vinden.
Ik geloof dat de waarheid vaak in het volle zicht verborgen ligt, en dat we slechts onze zintuigen open hoeven te zetten om deze te ontrafelen. Een museum is een magische ruimte waar je hiertoe uitgedaagd wordt. Maar lang niet iedereen voelt zich hier even welkom, en dat is jammer. Ik hoop dat ik als Beeldbreker deze magie voor iedereen toegankelijk kan maken, en dat het Van Gogh Museum zo een plek wordt waar de dialoog begint.
Sara Halilovic
Als Beeldbreker bij het Van Gogh Museum ben ik een jonge biculturele kunst- en cultuurliefhebber, vastbesloten om de kloof in representatie binnen de kunstsector te overbruggen. Met een achtergrond in Cultureel Erfgoed en een langdurige betrokkenheid bij sociaal-maatschappelijk werk, gericht op diversiteit en inclusiviteit, streef ik ernaar om de connectie te leggen tussen kunstenaars, musea en het publiek.
Mijn overtuiging is dat kunst primair voor de toeschouwer is, niet voor het instituut, en ik hoop bij te dragen aan het creëren van een inclusieve culturele ruimte waarin iedereen zich vertegenwoordigd voelt.
Musea hebben altijd gefungeerd als plekken waar kennis, ideeën en creativiteit werden gedeeld, maar voorheen was dit voorbehouden aan een kleine groep in de samenleving. Mijn visie op de toekomst van musea sluit hierop aan: ik geloof dat een museum een toegankelijke instelling moet zijn voor iedereen.
Het museum moet actief de dialoog aangaan en samen met het publiek nieuwe creatieve paden inslaan, zodat kunst en cultuur daadwerkelijk toegankelijk worden voor alle lagen van de samenleving. Als Beeldbreker beschouw ik onze rol als een van de eerste stappen op dit boeiende pad.
Eden Kösters
Kunst is altijd al een groot deel van mijn leven geweest. Ondanks dat ik als klein kind musea vaak saai vond, ben ik altijd creatief bezig geweest. Dit is gelukkig in mijn tienerjaren niet gestopt, ik houd me bezig met allerlei soorten vormen van kunst, zoals muziek, fotografie, multimedia, tekenen, maar ik ben vooral bezig met kleding.
Naast kleding maken, heb ik als 15-jarige een styling bedrijfje opgestart genaamd Een Tweedehands Leven: hier verkoop ik gepersonaliseerde stijlbundels en mystery-bundels. Ik heb ervoor gekozen om alles tweedehands te doen, omdat ik mij veel bezighoud met duurzaamheid en het klimaat. Ik ben daarom ook actief bij de jongeren klimaatgroep Youth For Climate.
Als 18-jarige en dus de jongste beeldbreker, ben ik heel trots om mijzelf onderdeel van deze groep te noemen. Samen met de Beeldbrekers hoop ik dit jaar een frisse blik te geven op projecten, kritische vragen te stellen en het Van Gogh Museum een inclusievere en toegankelijkere plek te maken voor jongvolwassenen.
Naveen Gayadien
In de afgelopen vijf jaar heb ik veel musea in het land bezocht en kunstwerken aanschouwd. Kunst is voor mij dan ook een belangrijk onderdeel van mijn ontwikkeling geweest; het heeft me geleerd zaken op een holistische manier te benaderen, waardoor ik minder bevooroordeeld te werk kan gaan. Iedereen die naar een kunstwerk kijkt, ziet iets anders. De een let op het verhaal dat verteld wordt, en de ander let op de stijl ervan. Dit symboliseert de verschillen tussen ons als mensen.
In mijn rol als Beeldbreker ga ik me inzetten om het museum en haar kunst toegankelijk en begrijpelijk te maken voor jongeren. Ik merk dat veel mensen om me heen een hoge drempel ervaren om musea te bezoeken. Daarom wil ik deze drempel verlagen, want een museumbezoek kan mensen inspireren en aan het denken zetten. Het Van Gogh Museum is echt een plek voor iedereen, en deze boodschap ga ik verspreiden.
Emin Batman
Ik ben een multidisciplinaire kunstenaar, aspirant architect en content creator uit Amsterdam. Ik houd me bezig met fotografie, kalligrafie, film en architectuur. Mijn inspiratie haal ik uit thema's zoals spiritualiteit, migratie, architectuur en interculturaliteit. Mijn passie ligt bij het verbinden en vieren van verschillende culturen. Dit komt onder andere tot uiting in mijn project 'Tussen Tompouce en Baklava', waarin ik verhalen verzamel van de eerste generatie Turkse migranten in heel Europa.
Op dit moment werk ik aan Kervan, een collectief op wielen dat kunst als medium gebruikt om trauma te helen in het aardbevingsrampgebied in Turkije. Mijn rol als Beeldbreker zie ik door mijn stem te gebruiken als het gaat om programmeren voor jongvolwassenen; ‘nothing about us, without us’. Ik zet graag mijn krachten voor nieuwe media en de kunsten in om een meer laagdrempelig museum te zijn voor alle jongvolwassenen!
Michelle van den Berg
Als dochter van een Chileense moeder en een Nederlandse vader, ben ik opgegroeid in een mix van twee rijke en diverse culturen. Dit heeft me geleerd om vraagstukken en situaties vanuit verschillende perspectieven te bekijken en begrijpen, wat mijn passie voor moderne kunst verklaart. Moderne kunst biedt namelijk de mogelijkheid om kunstwerken vanuit diverse invalshoeken te benaderen, wat vaak boeiende gesprekken oplevert.
Kunst heeft de kracht om dingen bespreekbaar te maken, ook als ze moeilijk of ongemakkelijk zijn. Denk aan Vincent van Gogh, die zijn mentale gezondheid in zijn kunst verwerkte, waardoor hij een bron van herkenning en steun kan zijn voor jongvolwassenen met vergelijkbare problemen.
Als Beeldbreker en toekomstig curator streef ik ernaar om de verhalen te delen van mensen die nog te weinig aandacht krijgen, zoals vrouwelijke kunstenaars uit Zuid-Amerika en de verhalen die zelden worden besproken, maar cruciaal zijn. Zo wil ik bijdragen aan meer inclusiviteit en bewustzijn in de kunstwereld.
Maria Ararat Cortès
Als ik naar het museum ga komen er vaak verschillende vragen in mijn hoofd op: ‘Hoort kunst altijd “mooi” te zijn? Is kunst een feit of een mening? Wat maakt kunst kunst? En wat maakt een kunstwerk waardevol?’ Inmiddels weet ik dat het verhaal dat achter een kunstwerk schuilt, het pas écht interessant en waardevol maakt.
Het verhaal van Van Gogh is al meer dan een eeuw oud, maar tot op de dag van vandaag relevant. Men kan zich herkennen in zijn kwetsbaarheid en zijn wil om kunst te maken die mensen zou raken. Ik herken me hier ook in en sta te popelen om Vincents kunst te delen met andere jongvolwassenen en hen te betrekken bij zijn verhaal.