Een groep jongvolwassenen die hun expertise inzetten om het museum inclusiever te maken, dát zijn de Beeldbrekers. Wie zijn ze, wat doen ze in het dagelijkse leven en wat drijft hen om het museum te helpen?
Ontmoet de Beeldbrekers
Michelle
Kunst, cultuur en dans hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in mijn leven; ze vormen de essentie van wat het leven mooier maakt. Mijn studiekeuze was voor mij dan ook geen moeilijke beslissing: kunstgeschiedenis. Tijdens mijn opleiding viel me echter één ding op: het ging steeds over dezelfde mannelijke kunstenaars, waren er dan helemaal geen vrouwelijke of biculturele kunstenaars?
Als jonge vrouw die is opgegroeid in twee culturen vind ik representatie ontzettend belangrijk. Het museum zou een verbindende en verrijkende plek moeten zijn voor iedereen. Toch ervaren veel mensen een drempel en denken dat het geen plek is voor hen.
Als Beeldbreker en toekomstig museumprofessional streef ik ernaar van het museum een plek te maken waar iedereen zich welkom voelt en herkent, zowel in het publiek als in de museumcollecties. Want alleen als musea werkelijk inclusief zijn, kunnen ze hun volledige potentieel bereiken als een verbindende kracht in de samenleving.
Warsan
Het woordenboek Van Dale zegt dat kunst 'het vermogen is om schoonheid te scheppen en esthetisch genot op te wekken.' Dit maakte me duidelijk dat ik altijd al met kunst bezig ben geweest, van jazzballetoptredens tot mijn bezoeken aan het FOAM museum en Museumnacht. Ik ben Warsan Meke, 27 jaar, en nu ik als Beeldbreker bij het Van Gogh Museum aan de slag ga, wil ik mijn liefde voor kunst inzetten om diversiteit en inclusie te bevorderen.
Met mijn achtergrond in Media, Informatie en Communicatie richt ik me op onderwerpen die me aan het hart liggen, zoals de zichtbaarheid van verschillende identiteiten. Mijn missie is om kunst toegankelijker te maken voor mensen die niet zijn opgegroeid met kunst. Door interactieve ervaringen te creëren en verhalen te delen, hoop ik de schoonheid van Van Goghs werk te laten zien. Mijn doel is om het museum een plek te maken waar iedereen de magie van kunst kan ervaren.
Duncan
Al vanaf jongs af aan heb ik een passie voor sneakers. Wat begon met een “Hey! Wat zijn dat voor gekleurde schoenen?” liep uit in een tocht langs veel van mijn huidige interesses; muziek van grime tot aan soul, architectuur, verschillende kunststromingen, maar het liet mij ook zien hoe verwoestend de huidige mode-industrie is en hoe dit mogelijk op te lossen is met verschillende innovatieve productietechnologieën.
Dit laatste is waar ik mij nu voornamelijk mee bezig houd. Na het afronden van mijn studie aan de modeacademie in Amsterdam ben ik betrokken geraakt bij een schoenenmerk waar ik mij bezighoud met het ‘waarom’.
Waarom koopt men een bepaald product? Wat is de balans tussen de juiste keuzes maken voor de planeet en voor het voortbestaan van een commercieel bedrijf? Waarom wordt het ene merk gezien als ‘cool’, en het andere als geknutsel? Waarom is de productieketen zo complex? En kan dit niet lokaal uitgewerkt worden? Wat doen we met de schoen zodra hij afgedragen of niet meer gewild is? Mijn taak is het om de best passende oplossingen hierop te vinden.
Het zijn soortgelijke vragen die ik heb voor het Van Gogh Museum, die kunnen resulteren in nieuwe, toffe en verrassende initiatieven.
Adam
Mijn liefde voor kunst is een reis geweest. Toen ik voor het eerst musea bezocht, had ik vragen als: Hoe moet je naar dit werk kijken? Waarom is dit waardevol? Wat doe ik hier eigenlijk als ik er zo weinig van weet? Naarmate ik met een vrijere blik begon te kijken, ontdekte ik de schoonheid en toegankelijkheid van kunst en musea, waardoor de drempels die ik eerder ervaarde verdwenen.
Wat me aanspreekt, is dat ieder werk iets anders kan oproepen bij jou dan bij mij. We hebben allemaal unieke verhalen, en deze verschillen kunnen ons met elkaar verbinden.
Naast kunst houd ik van film, theater, gamen, schaken en voetbal ik graag. Ik werk hiernaast bij KLM, waar ik mijn liefde voor reizen kan combineren met het ontdekken van nieuwe musea.
Als Beeldbreker bij het Van Gogh Museum wil ik me richten op belangrijke thema's die spelen onder jongvolwassenen, zoals culturele identiteit, verbondenheid en mentale gezondheid. Kunst heeft hierin voor mij een bijzondere rol gespeeld. Het verhaal van Van Gogh in het bijzonder is kwetsbaar en herkenbaar, en ik geloof dat velen inspiratie kunnen halen uit zijn zoektocht.
Himaya
Als kunstenaar met Oegandese roots breng ik een frisse blik in de kunstwereld. Mijn achtergrond in Antropologie verdiept mijn inzicht in cultuur en diversiteit. Deze kennis vormt de inspiratie voor mijn schilderijen, waarin ik de kracht van cultureel erfgoed tot uiting breng. Net zoals Van Goghs verhaal zoveel lagen kent dat het altijd relevant zal blijven, streef ik ernaar om in mijn werk verschillende perspectieven en ervaringen te verbeelden die tijdloos en universeel zijn.
Als Beeldbreker zet ik mij in om de kloof tussen cultureel diverse gemeenschappen en de kunstsector te verkleinen. Hierbij combineer ik mijn antropologische achtergrond en artistieke vaardigheden om bruggen te bouwen tussen verschillende culturen en gemeenschappen.
Met mijn werk hoop ik niet alleen de representatie van diverse stemmen in de kunst te vergroten, maar ook anderen te inspireren om hun eigen culturele erfgoed te omarmen en te delen door middel van creatieve expressie. Ik geloof dat kunst de kracht heeft om mensen van alle achtergronden te verbinden en wederzijds begrip te kweken.
Zeeger
Als Contemporary Nerd ben ik altijd opzoek naar nieuwe dingen om te leren. Ik ga graag op avontuur: of dat een kleine dagelijkse onverwachte activiteit is of juist een mega avontuur aan de andere kant van de wereld. Ik ben altijd opzoek naar nieuwe vrienden om avonturen mee te beleven.
Ik ben een Amsterdamse kunstenaar die zijn eigen universum creëert vol aliens, of eigenlijk Contemporary Nerds. Ze zijn Smart, Friendly, Relaxed en Happy. Ik vind het leuk om onze beleving van aarde een beetje op z’n kop te zetten en daarom maak ik dagelijkse leuke dingen. Met mijn kunst zijn dat grote 3D ruimteschepen, illustratie boeken, sciencefiction verhalen en mega lijsten met Nerds of speciale Items van de Nerds.
Daarnaast heb ik een Collectief genaamd Noys Amsterdam samen met mijn vrienden. Ook heb ik mijn eigen magazine genaamd BLAST waarin we kunstenaars en andere creatives uitlichten. Er is nog veel meer over mij te ontdekken dus laten we een keer samen op avontuur gaan!
Marves
Sinds kleins af aan bracht mijn moeder mij naar het Van Gogh Museum waar ik kennis maakte met het werk van Van Gogh. Zijn schilderijen is dan ook een mooi voorbeeld van dat wat je achterlaat invloed heeft op hoe mensen je zullen herinneren.
Ieder mens maakt zijn eigen schilderij waaraan men je zal herinneren en bij de mijne wil ik dat verbinding centraal staat. Vandaar ook dat ik beeldbreker ben, omdat ik samen met de andere beeldbrekers het museum wil verbinden aan eenieder.
In het dagelijks leven werk ik voornamelijk met jongeren die dreigen af te glijden in de criminaliteit, maar ook met kinderen in de opvang. Ik hou van in contact staan met mensen, omdat je altijd wat van elkaar kan leren ongeacht de leeftijd. Dat leg ik ook graag vast, door middel van foto- en videografie. Mijn doel als beeldbreker is om het Museum en de bezoekers met elkaar te verbinden en wat van elkaar te leren.
Rihab
Mijn naam is Rihab el Majdoubi, een dichter en spoken word-artiest uit Amsterdam, met sinds klein al een grote liefde voor de gevoeligheid van Vincent van Gogh. Zijn manier van emoties, zowel verwoorden als uitbeelden, vormt een grote inspiratie voor mijn eigen werk. Als artiest heb ik op verschillende evenementen gestaan, zoals Poetry International, en heb ik de landelijke dichtwedstrijd Doe Maar Dicht Maar gewonnen.
Ik geloof dat kunst de kracht heeft om mensen te verbinden en het hart te helen. Daarom vind ik het essentieel om te creëren en mijn gevoelens te uiten. In mijn vrije tijd verzorg ik mijn verzameling kamerplanten, schrijf ik en bekritiseer ik de maatschappij.
Als 18-jarige ben ik de jongste Beeldbreker en voel ik me dankbaar deel uit te maken van deze dynamische omgeving. Met de Beeldbrekers hoop ik te leren hoe de kunstwereld achter de schermen werkt en Van Goghs verhaal van liefde, leed en kunst met meer jongeren te kunnen delen.
Eden
Kunst is altijd al een groot deel van mijn leven geweest. Ondanks dat ik als klein kind musea vaak saai vond, ben ik altijd creatief bezig geweest. Dit is gelukkig in mijn tienerjaren niet gestopt, ik houd me bezig met allerlei soorten vormen van kunst, zoals muziek, fotografie, multimedia, tekenen, maar ik ben vooral bezig met kleding.
In het verleden heb ik een styling bedrijfje gehad met tweedehands stijlbundels, maar ik ben momenteel bezig met de studie Fashion Design aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ik kies er sinds 4 jaar ook voor om mijn kleding tweedehands te kopen, omdat ik me veel bezig houd met duurzaamheid en het klimaat. Ik zet me hier ook voor in bij verschillende klimaatprotesten.
Als 19-jarige en een van de jongste beeldbrekers, ben ik heel trots om mijzelf onderdeel van deze groep te noemen. Samen met de Beeldbrekers hoop ik dit jaar een frisse blik te geven op projecten, kritische vragen te stellen en het Van Gogh Museum een inclusievere en toegankelijkere plek te maken voor jongvolwassenen.
Sara
Als Beeldbreker bij het Van Gogh Museum ben ik een jonge biculturele kunst- en cultuurliefhebber, vastbesloten om de kloof in representatie binnen de kunstsector te overbruggen. Met een achtergrond in Cultureel Erfgoed en een langdurige betrokkenheid bij sociaal-maatschappelijk werk, gericht op diversiteit en inclusiviteit, streef ik ernaar om de connectie te leggen tussen kunstenaars, musea en het publiek.
Mijn overtuiging is dat kunst primair voor de toeschouwer is, niet voor het instituut, en ik hoop bij te dragen aan het creëren van een inclusieve culturele ruimte waarin iedereen zich vertegenwoordigd voelt.
Musea hebben altijd gefungeerd als plekken waar kennis, ideeën en creativiteit werden gedeeld, maar voorheen was dit voorbehouden aan een kleine groep in de samenleving. Mijn visie op de toekomst van musea sluit hierop aan: ik geloof dat een museum een toegankelijke instelling moet zijn voor iedereen.
Het museum moet actief de dialoog aangaan en samen met het publiek nieuwe creatieve paden inslaan, zodat kunst en cultuur daadwerkelijk toegankelijk worden voor alle lagen van de samenleving. Als Beeldbreker beschouw ik onze rol als een van de eerste stappen op dit boeiende pad.