Pronk wordt onder meer verantwoordelijk voor het verder vormgeven van de vernieuwde digitale communicatiestrategie, het uitbouwen van de social media fanbase en de doorontwikkeling van de museumwebsite. Pronk werkte hiervoor bij het Rijksmuseum, waar hij sinds 2007 leiding gaf aan de afdeling Publicaties. Pronk was er onder andere verantwoordelijk voor de digitale strategie. Hij ontwikkelde samen met zijn team onder meer een e-strategie die resulteerde in de succesvolle lancering van Rijksstudio tijdens de heropening van het museum in 2013.
Het Van Gogh Museum kent een actieve zeer betrokken online community. In 2016 groeide de belangstelling voor Van Gogh en het museum exponentieel. Met een stijging van 40% werd de museumwebsite door meer dan 3,2 miljoen mensen bezocht. Via de social mediakanalen van het museum wordt even zo intensief gesproken over Van Gogh en het museum. In 2016 verbindt Van Gogh 8,2 miljoen fans via de verschillende social mediakanalen Zo groeit de online fanbase met 30% ten opzichte van 2015 van 6,3 naar 8,2 miljoen volgers.
“Digitale communicatie is voor het Van Gogh Museum steeds belangrijker. Niet alleen om voor de binding met alle wereldwijde fans een effectief platform te bieden. Ook voor de online kaartverkoop en de spreiding van het bezoek gedurende de dag en het hele jaar zijn onze digitale verkoopkanalen cruciaal’’, aldus Milou Halbesma, directeur Publiekszaken van het Van Gogh Museum. “De ervaring die Martijn Pronk in het Rijksmuseum daarmee opdeed, kan ons daar zeker verder mee helpen.”
‘De grote internationale groep fans, het unieke verhaal van Vincent en digitale ontwikkelingen vormen samen een prachtige basis om op het succes van het Van Gogh Museum voort te bouwen. Wij willen mensen verrassen en inspireren’, aldus nieuwkomer Pronk.
De digitale strategie van het museum is erop gericht om door middel van dynamische content en storytelling het cultureel erfgoed van Van Gogh door te geven aan de talrijke geïnteresseerden wereldwijd, via verschillende op elkaar afgestemde digitale kanalen. Zo gaat het museum een relevante relatie aan met een wereldwijd publiek, voor langere tijd. De online gemeenschap is kleurrijk en zeer divers, van wetenschappers en Van Gogh specialisten tot scholieren, studenten en de fans die een interesse en liefde voor Van Gogh en zijn werken delen.
Martijn Pronk studeerde Rechtsgeleerdheid in Groningen en begon in 1993 zijn loopbaan als Management Trainee bij Wolters Kluwer. Hij werkte als uitgever digitale publicaties achtereenvolgens bij Wolters Kluwer en SDU. In 2007 maakte Pronk de overstap van het bedrijfsleven naar de culturele sector. In de rol van Hoofd Publicaties zette hij deze nieuwe digitale afdeling op voor het Rijksmuseum. Per 1 februari aanstaande begint Pronk in zijn nieuwe functie bij het Van Gogh Museum in Amsterdam.
Martijn Pronk