Binnen het museum vertegenwoordigen de Beeldbrekers de wereld van (Amsterdamse) jongvolwassenen en zij realiseren samen met het museum programma’s, evenementen en samenwerkingen die nauw(er) aansluiten bij deze groep.
Het Van Gogh Museum wil zichzelf uitdagen om relevant te blijven voor iedereen en streeft ernaar een plek te zijn waar iedereen zich thuis voelt. In deze video, onderdeel van de door VERYRARE Agency gemaakte campagne, laten de Beeldbrekers zichzelf en hun connectie met Van Gogh zien.
Beeldbreker Yassin Tallih:
‘Wanneer we elkaar als mens opzoeken vanuit onze overeenkomsten, kun je vanuit daar elkaars verschillen leren omarmen. Ik hoop dat ik meer jongeren naar het museum kan krijgen, want het is een plek waar je je talenten kunt ontwikkelen. Misschien loopt de nieuwe Van Gogh wel ergens rond in Amsterdam Nieuw-West!’
Samen creëren
Sinds 2016 onderzoekt het Van Gogh Museum gedurende het vierjarige traject Van Gogh verbindt hoe het museum relevant kan zijn en blijven voor Amsterdamse jongvolwassenen met een biculturele achtergrond. Een van de eerste en belangrijkste lessen was dat het belangrijk is mét de doelgroep te creëren, niet alleen vóór hen.
Dit inzicht bracht het Van Gogh Museum ertoe om de enthousiaste groep jongvolwassenen, die al langer als denktank betrokken was bij Van Gogh verbindt, te vragen zich voor langere tijd in te zetten voor het museum. Zodoende hebben deze jongvolwassenen – en in het bijzonder jongvolwassenen met een biculturele achtergrond – nu op een structurele wijze een permanente plek binnen het museum. Deze Beeldbrekers gebruiken hun persoonlijke en gevarieerde perspectieven en expertises om samen met het museum de organisatie intern en extern inclusiever te maken.
Openbreken
De Beeldbrekers zijn een groep jongvolwassenen tussen de 18 en 30 jaar oud met een biculturele achtergrond die hun perspectieven en expertises inzetten om het Van Gogh Museum inclusiever te maken. Ze hebben allemaal affiniteit met de culturele sector en een intrinsieke motivatie om deze sector diverser te maken, zodat kunst ook andere jongvolwassenen raakt en vice versa.
De zelfgekozen naam van de groep is ontstaan vanuit het idee dat voor het creëren van nieuwe beelden over kunst, musea en hun bezoekers, bestaande beelden eerst belicht en opengebroken moeten worden. De Beeldbrekers willen de beeldvorming over en van museumbezoekers, museummedewerkers en hun mede-jongvolwassenen openbreken door hen een spiegel voor te houden over de toegankelijkheid van musea en de heersende opvatting over voor wie een museumbezoek relevant of interessant is.
Beeldbreker Jaouad Chentouf:
‘Ik merk dat veel jongvolwassenen niet snel in aanraking komen met kunst en musea. Zij vinden het “saai” of ingewikkeld, terwijl dat helemaal niet zo is! Ik wil anderen ook de kracht van kunst en creativiteit laten ervaren en heb een heleboel ideeën hoe we dat kunnen bereiken. Met de Beeldbrekers krijg ik de kans om deze uit te werken.’
Binnen het Van Gogh Museum vertegenwoordigen de Beeldbrekers de wereld van jongvolwassenen en realiseren zij samen met het museum programma’s, evenementen en samenwerkingen die nauw(er) aansluiten bij deze groep. Zo is er vanaf 7 oktober een tijdelijke collectiepresentatie te zien, gemaakt door vier van de Beeldbrekers (Grillige groei). Ook zijn de Beeldbrekers actief betrokken geweest bij de samenwerking met modemerk Daily Paper.
Beeldbreker Carmène Margarita:
‘Ik hoop jongeren zoals ik een plek en stem te geven in het Van Gogh Museum, zodat zij de waarde en het belang van kunst en musea kunnen ervaren op een manier die bij hen past. Wij zijn de toekomst, dus daarom is het belangrijk dat het museum met ons Beeldbrekers in gesprek is.’
Permanente samenwerking
De eerste groep Beeldbrekers is al enthousiast van start gegaan en zal in deze samenstelling doorgaan tot juni 2021, waarna de groep deels van samenstelling zal veranderen. Het museum zal ieder jaar nieuwe Beeldbrekers werven. De Beeldbrekers weten als geen ander hoe zij jongvolwassenen moeten aanspreken omdat zij er zelf deel van uit maken. Met hun creatieve ideeën en frisse blik leert het Van Gogh Museum over een grote groep die nog te vaak over het hoofd wordt gezien.
Met dank aan
Fonds 21 steunt Van Gogh verbindt en de Beeldbrekers.