Matthew Wong, The Space Between Trees, 2019, privécollectie © Matthew Wong Foundation c/o Pictoright Amsterdam 2023
Vincent van Gogh, De schilder op weg naar Tarascon, 1888 (verloren gegaan tijdens de Tweede Wereldoorlog)
Eerste overzichtstentoonstelling van Matthew Wong in Europa.
Vanaf 1 maart is in het Van Gogh Museum Matthew Wong | Vincent van Gogh: Painting as a Last Resort te zien. Een overzichtstentoonstelling waarin het kleurrijke en expressieve werk van Matthew Wong (1984-2019) wordt getoond in het huis van één van zijn belangrijkste inspiratiebronnen.
De tentoonstelling onderzoekt het werk van Matthew Wong en zijn onmiskenbare artistieke- en persoonlijke connectie met Vincent van Gogh. Wong ontwikkelde in een razendsnel tempo een zeer eigen stijl met uitbundige, mystieke schilderijen en tekeningen die internationaal met bewondering werden onthaald. Zijn werk is in Europa voor het eerst in deze omvang te bewonderen voor het publiek.
Matthew Wong is geboren in Toronto en woonde gedurende zijn leven afwisselend in Canada en Hongkong. Na verschillende studierichtingen, stages en baantjes, leerde hij zichzelf het vak van kunstenaar. Schilderen was voor hem een ultieme poging om betekenis en erkenning te vinden in het leven. Eerdere richtingen liepen telkens op niets uit. Hij noemde het schilderen om die reden zijn ‘last resort’.
Wong nam, voornamelijk op internet, een ongelofelijke hoeveelheid kunstgeschiedenis in zich op om zijn eigen stijl en plek te vinden als schilder en tekenaar. Hij worstelde zijn leven lang met depressie, het syndroom van Gilles de la Tourette en autisme en had moeite aansluiting te vinden bij de mensen om hem heen. Ook als kunstenaar speelde dit hem parten. Alleen op sociale media vond hij een gemeenschap van gelijkgestemden van wie hij veel leerde over het leven als kunstenaar, en met wie hij zijn kijk op kunst kon delen.
Wong vertaalde de inspiratie die hij opdeed in de online wereld naar traditionele kunstvormen: olieverf op doek en inkt op papier. Met zijn imaginaire landschappen vol diepte en melancholie verbeeldde hij persoonlijke onderwerpen. Wong laat een zeer eigen en emotioneel geladen oeuvre achter waarvoor hij in de laatste jaren van zijn leven veel bewondering oogstte. The New York Times noemde hem in 2019 zelfs ‘een van de meest getalenteerde schilders van zijn generatie’.
Matthew Wong, The Space Between Trees, 2019, privécollectie © Matthew Wong Foundation c/o Pictoright Amsterdam 2023
Vincent van Gogh, De schilder op weg naar Tarascon, 1888 (verloren gegaan tijdens de Tweede Wereldoorlog)
Matthew Wong liet zich voor zijn kunst inspireren door vele kunstenaars, en wist voorbeelden uit zowel de Europees-Amerikaanse als de Chinese kunstgeschiedenis op een originele manier samen te brengen. De invloed van Vincent van Gogh op Wong is onmiskenbaar in diens expressieve kleurgebruik, de dik aangebrachte verfstreken en de persoonlijke thematiek.
Zijn connectie met Van Gogh gaat echter verder dan de artistieke verbinding. ‘Ik zie mezelf in hem. In de onmogelijkheid ergens toe te behoren in deze wereld’ zei Wong in 2018. De manier waarop Wong zijn roeping vond in het schilderen, vertoont verrassende parallellen met het verhaal van Van Gogh. Beiden waren 27 jaar toen ze hun eerste werk maakten. Beide kunstenaars kampten met mentale gezondheidsproblemen, wat voor zowel Wong als Van Gogh resulteerde in een tragische, vroegtijdige dood.
Matthew Wong, The Journey Home, 2017, privécollectie, Courtesy of HomeArt © Matthew Wong Foundation c/o Pictoright Amsterdam 2023
Matthew Wong, The Journey Home, 2017, privécollectie, Courtesy of HomeArt © Matthew Wong Foundation c/o Pictoright Amsterdam 2023
Matthew Wong, The Journey Home, 2017, privécollectie, Courtesy of HomeArt © Matthew Wong Foundation c/o Pictoright Amsterdam 2023
Matthew Wong | Vincent van Gogh: Painting as a Last Resort past in de serie van ambitieuze tentoonstellingen die een dialoog tot stand brengt tussen de collectie van het Van Gogh Museum en moderne of hedendaagse kunstenaars. Emilie Gordenker, directeur van het Van Gogh Museum zegt in dit verband:
‘In 2020 hebben wij besloten om regelmatig spannende projecten met kunstenaars van onze tijd te organiseren. Zo presenteerden we in 2022 het werk van Etel Adnan in Kleur als Taal. Dit blaast nieuw leven in het tentoonstellingsprogramma en laat zien dat de collectie van Van Gogh en zijn tijdgenoten blijft inspireren.’
Onderzoeker en conservator Joost van der Hoeven sprak voor de tentoonstelling veelvuldig met vrienden, familie en collega’s van Matthew Wong.
‘Ik heb tijdens het onderzoek naar Matthew Wong een bijzonder helder beeld van hem gekregen, omdat zijn verhaal bij zijn familie en zijn vele (online) vrienden nog zo duidelijk op het netvlies staat. Ik ben dankbaar dat ik als conservator velen van hen heb mogen spreken en hun verhaal heb mogen optekenen.’
Dit onderzoek heeft een inhoudelijk doorwrochte catalogus en een unieke introductiefilm opgeleverd.
Matthew Wong | Vincent van Gogh: Painting as a Last Resort is van 1 maart tot 1 september 2024 te zien in het Van Gogh Museum in Amsterdam.
Matthew Wongs indrukwekkende schilderij Path to the Sea (2019) is in stilte te bekijken in de speciale tentoonstellingsruimte op de bovenste etage van de tentoonstellingsvleugel. De bezoeker ervaart wat het met je doet als je voor langere tijd, en met volle aandacht, naar een kunstwerk kijkt. Ook worden er gedurende de tentoonstellingsperiode op verschillende momenten mindful kunstkijksessies georganiseerd.
Bij deze tentoonstelling is een speciale audio-ervaring ontwikkeld door theater- en podcastmaker Simon Heijmans (bekend van De brand in het Landhuis). In het poëtisch audioverhaal ‘Brief aan Matthew’ neemt hij de bezoeker mee op een persoonlijke ontdekkingstocht door de tentoonstelling.
De tentoonstellingscatalogus Matthew Wong | Vincent van Gogh. Schilderen als laatste toevlucht onderzoekt de verwantschap tussen Matthew Wong en Vincent van Gogh en overbrugt zo een periode van 130 jaar in de kunstgeschiedenis. De publicatie is samengesteld door Joost van der Hoeven, die tevens hoofdauteur is, en bevat verder bijdragen van Kenny Schachter, Richard Shiff, Sofia Silva en John Yau. Uitgeverij Tijdsbeeld, verkrijgbaar in het Nederlands en Engels.
De tentoonstelling is tot stand gekomen dankzij de steun van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de hoofdpartners van het museum: de VriendenLoterij, ASML en DHL. De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds 21, Van Lanschot Kempen, Sunflower Circle, de Green Family Art Foundation en Alfred en Ellen Abraham.