Conservator Lisa Smit:
'Een schilderij van Millet stond al lang op het wensenlijstje van het Van Gogh Museum. Met de aankoop van Mest verspreidende boer kan het museum aantonen hoe belangrijk Millet was voor Van Gogh en veel andere 19de-eeuwse kunstenaars.'
Het schilderij is vanaf nu te zien in een presentatie met enkele schilderijen en tekeningen van Van Gogh waarin Millets invloed voelbaar is.
Een zwaar bestaan
De boer op Mest verspreidende boer (1851) zwoegt om de zware mest over het land te verspreiden. Zijn jasje en hoed heeft hij op de hooivork achter hem gehangen. Millet zette de aardse kleuren op de voorgrond af tegen de kleurrijke, zachte tinten van de avondschemering. Die kondigt het einde van de werkdag aan en daarmee een moment van rust voor de boer.
Millet deinsde er niet voor terug om het zware leven van de boeren te benadrukken in zijn werk, iets waar veel kunstenaars hem om bewonderden. Voor Van Gogh was Millet misschien wel zijn belangrijkste rolmodel. Hij beschouwde hem als ‘Vader Millet, raads- en leidsman in alles, voor de jongere schilders.’
Rolmodel
Al toen Van Gogh als jongeman werkzaam was in de kunsthandel, verzamelde hij goedkope reproductieprenten van Millets werk. En toen hij op zijn 27ste de keuze voor het kunstenaarschap maakte, wilde hij net als Millet een schilder van het boerenleven worden. De prenten in zijn verzameling waren een belangrijke inspiratiebron. Hij maakte er zowel precieze getekende kopieën van als vrije geschilderde interpretaties in eigen kleurcombinaties.
Over het werk van Millet werd gezegd: ‘Zijn boeren lijken te zijn geschilderd met de aarde die ze zaaien.’ Dit inspireerde Van Gogh en hij paste het toe in zijn eigen schilderijen, zoals De aardappeleters (1885).
Download de afbeelding van het schilderij ‘Mest verspreidende boer’ JPEG, 7,6 MB