Onderbelichte periode
Tot nu toe bleef het onderbelicht dat Van Gogh tijdens zijn tweejarige verblijf in Parijs drie maanden lang bijna dagelijks de stad uit trok. Van begin mei tot eind juli 1887 werkte Van Gogh in en rondom Asnières, waar hij zo’n veertig schilderijen maakte. Hij liep er dagelijks met zijn schilderattributen naartoe om het veranderende landschap vast te leggen, een tocht van zo’n vijf kilometer vanaf Montmartre waar hij woonde. Hij beschouwde deze periode als een ‘schildercampagne’ waarin hij nieuwe motieven wilde ontdekken en intensief wilde experimenteren met stijl en kleurgebruik.
Van Gogh was niet de enige die de aantrekkingskracht van Asnières voelde. Hij volgde hiermee het voorbeeld van schilders zoals Seurat, Signac, Bernard en Angrand, die hun werkterrein ook hadden verlegd naar de oevers van de rivier ten noordwesten van Parijs. Op het eiland La Grande Jatte, gelegen in de Seine bij Asnières, ontwikkelde Seurat zijn revolutionaire stippeltechniek, het pointillisme, die hij samen met Signac verder verfijnde. Bernard daarentegen begon in de voorsteden te werken met zijn kenmerkende schilderstijl, het cloisonnisme, waarbij hij grote, platte kleurvlakken met stevige contouren gebruikte. Van Gogh experimenteerde aan de Seine voor het eerst met de kleurrijke weergave van licht, in een losse penseelstreek. Hier zette hij doorslaggevende stappen naar de felgekleurde schilderijen die hij in Zuid-Frankrijk maakte. Toen hij uiteindelijk een jaar later in Arles opnieuw de natuur in trok, ontvlamde in hem weer diezelfde energie en productiviteit die zijn campagne in Asnières kenmerkten.
‘En toen ik dezen zomer te Asnières landschap schilderde zag ik er meer kleur in dan vroeger.’
Vincent van Gogh aan zijn zus Wil, 1887
Nieuw onderzoek
Voor het eerst wordt er in een tentoonstelling licht geworpen op de artistieke revolutie die plaatsvond in Asnières, dankzij diepgaand kunsthistorisch onderzoek. Met bestudering van historische foto's en ansichtkaarten, is door een internationaal team van experts de precieze locaties van de schilderijen onderzocht en het kleine gebied waar zij werkten in kaart gebracht. De periode in Asnières maakte in alle vijf de kunstenaars iets los dat tot een vernieuwing leidde van zowel hun kleurgebruik als schildertechniek. Door de stad te verlaten en de voorsteden in te trekken, konden ze de schilderkunst blijvend vernieuwen.