Na een bronzen GLAMi en twee Webby Awards is de vernieuwde website van het Van Gogh Museum bekroond met vier Lovie Awards. De internationale vakprijs voor de beste Europese internetcases werd woensdag 17 november uitgereikt.
De website van het Van Gogh Museum won goud in de categorie Websites: Best Practices en zilver in Mobile & Voice: Best Visual Design. In beide categorieën won de website ook de People’s Lovie waarvoor de winnaars door publieksstemmen worden bepaald.
Vernieuwde website
Het Van Gogh Museum vernieuwde in juli 2020 in samenwerking met techbureau Q42 (development), digital agency Dept (concept en design) en het eigen interne digitale team. De website biedt sinds de vernieuwing meer mogelijkheden om mensen met het werk en leven van Van Gogh te inspireren.
Vele schilderijen, tekeningen en brieven uit de collectie staan online waarbij de bezoekers kunnen inzoomen tot op de penseelstreken van de kunstwerken. Bij de ontwikkeling van de website is extra gelet op de toegankelijkheid voor gebruikers met een beperking. Zo is de website geoptimaliseerd voor screenreaders die blinden en slechtzienden gebruiken bij het navigeren.
Martijn Pronk, Hoofd Digitaal van het Van Gogh Museum:
‘Bij de ontwikkeling van de nieuwe museumwebsite hebben het team van het Van Gogh Museum, Dept en Q42 steeds naar het beste resultaat gestreefd. Het winnen van een Lovie bevestigt de kwaliteit van hun gezamenlijke inspanningen, het is de kers op de taart.’
De Lovie Awards
De Lovie Awards zijn een van de belangrijkste Europese internetprijzen op het gebied van websites, apps, social media-campagnes, internetvideo’s en online advertenties. De genomineerden worden jaarlijks geselecteerd door de International Academy of Digital Arts and Sciences (IADAS). Het publiek bepaalt online de People’s Lovie Award winnaars.