De zelfportretten, in de stijl van het werk van Vincent van Gogh, worden vanaf 11 december aanstaande gerealiseerd tijdens een twintigtal workshops in het Van Gogh Museum in Amsterdam. SKC is in Amsterdam een van de grootste aanbieders van naschools onderwijs voor basisscholen.
De leerlingen tussen de 10 en 12 jaar doen allemaal mee aan het Mentorproject van SKC. Dit project is gestart in 1998 om leerlingen uit de zogezegd kansarme wijken in Amsterdam te begeleiden tijdens en na de overgang van de basis- naar de middelbare school. In 25 jaar tijd is SKC dankzij meerdere lesprogramma’s, zoals het Weekendstudentproject, de SKC Zomerschool en Huiswerkbegeleiding uitgegroeid tot een de grootste aanbieders van naschoolse onderwijs voor basisscholen in Amsterdam Nieuw-West, Noord, Oost en West.
Portretten komen in een boek
De zelfportretten komen terecht in een boek dat volgend jaar wordt uitgegeven in het kader van het 25-jarig bestaan van SKC en van het 750-jarig bestaan van de stad Amsterdam. Naast de portretten staan in dit boek ook verhalen van kinderen hoe zij de stad Amsterdam beleven. Deze verhalen worden geschreven tijdens schrijfworkshops die door SKC worden gegeven.
Van Gogh relevant voor kinderen
De zelfportretten worden geschilderd in het Van Gogh Museum. Het museum is een doorlopend onderzoekstraject gestart onder de naam Van Gogh Verbindt, waarin het museum samenwerkt met onderwijsinstellingen, maatschappelijke organisaties en de Beeldbrekers.
Het Van Gogh Museum en SKC hebben meerdere doelen bij het zelfportrettenproject. Kinderen krijgen kennis van kunst en van het cultureel erfgoed. Daarnaast draagt het project ertoe bij hoe kinderen naar zichzelf kijken en in sommige gevallen zichzelf beter leren kennen.
Stichting voor Kennis en sociale Cohesie
SKC gelooft in de potentie van jongeren en is ervan overtuigd dat deze jongeren het in zich hebben om succesvol te zijn. Met de juiste ondersteuning doen ook zij volledig mee in deze maatschappij.
In 1998 startte SKC het Mentorproject om leerlingen tijdens en na de overgang van de basisschool naar de middelbare school te helpen. Het project kwam voort na de rellen met jongeren in het Amsterdamse Overtoomse Veld in 1998.
Diverse maatschappelijke organisaties gaven toen aan dat de uitzichtloosheid van Amsterdamse kinderen in bepaalde achterstandswijken een van de oorzaken was van de rellen. Om iets te doen aan deze achterstand gingen jonge rolmodellen uit vooral de multiculturele samenleving de leerlingen begeleiden om te werken aan hun leer- sociale vaardigheden. Dit om de overstap van de basisschool naar de middelbare school zo goed mogelijk te laten verlopen. Ruim 30.000 jongeren hebben de afgelopen 25 jaar actief deelgenomen aan diverse projecten van SKC.