In aanloop naar de tentoonstelling Van Gogh & Japan (maart 2018) zijn twee schilderijen van Van Gogh gerestaureerd. Bloeiende perzikboom en Bloeiend amandeltakje in een glas. Deze waren in het voorjaar van 2018 met herwonnen schoonheid in het museum te zien.
Beide schilderijen stonden zowel bij de conservatoren als bij de restauratoren al lang op de wensenlijst om schoongemaakt te worden. Bloeiende perzikboom en Bloeiend amandeltakje in een glas zijn uitstekende voorbeelden van hoe Van Gogh zich direct na zijn aankomst in Arles in het voorjaar 1888 liet inspireren door de Japanse prentkunst.
Beide schilderijen zijn in het verleden bedoekt en van een glanzende vernislaag voorzien – vooral dat laatste zou niet de keuze van de kunstenaar zelf zijn geweest, omdat hij juist naar een mat verfoppervlak streefde. Om beide schilderijen weer dichter bij Van Goghs oorspronkelijke intentie te brengen, werd besloten om de inmiddels vergeelde, glanzende vernislagen te verwijderen.