Webshop
De publicatie over de Thannhauser Galerie is verkrijgbaar in de webshop van het museum.
In 2017 verschijnt een wetenschappelijke publicatie over de belangrijke rol die de Galerie Thannhauser in Duitsland en later o.m. in New York hebben gespeeld bij de promotie en distributie van werken van Vincent van Gogh.
In 2017 is een wetenschappelijke publicatie verschenen over de belangrijke rol die de Galerie Thannhauser in Duitsland en later o.m. in New York heeft gespeeld bij de promotie en distributie van werken van Vincent van Gogh.
De Galerie Thannhauser was een van de belangrijkste kunsthandels in Duitsland in de decennia voor de Tweede Wereldoorlog. Vanaf 1909 bouwde Heinrich Thannhauser, later opgevolgd door zijn zoon Justin en zijn neef Siegfried Rosengart, een indrukwekkend netwerk van kunsthandelaars en verzamelaars op voor de verkoop van moderne kunst. De familie Thannhauser speelde een belangrijke rol bij de distributie en promotie van het werk van Vincent van Gogh.
De galerie verhandelde al vroeg werken van impressionisten, postimpressionisten, fauvisten en eigentijdse Duitse expressionisten. Onder hen waren kunstenaars als Degas, Manet en Monet, Gauguin en Van Gogh, Matisse en de kunstenaars van Der Blaue Reiter. Ook organiseerde de galerie in 1913 het eerste grote Picasso-retrospectief. In de jaren 30 maakte het nazibewind het de Thannhausers steeds moeilijker om deze zogenaamde ‘ontaarde kunst’ te exposeren en verkopen. Heinrich stierf in 1935 en Justin emigreerde vijf jaar later naar New York, waar hij tot het begin van de jaren 60 werkzaam was als particuliere kunsthandelaar.
De publicatie is gebaseerd op jarenlang onderzoek behandelt de belangrijke rol die de Galerie Thannhauser heeft gespeeld bij de promotie en distributie van werken van Vincent van Gogh. Ook wordt aandacht besteed aan de tijd van Justin Thannhauser in New York en de manier waarop de galerie functioneerde in een steeds internationaler wordende kunstwereld. Het resultaat is een herwaardering van de reputatie van de Thannhausers als toegewijde promotors van moderne en eigentijdse kunst. The Thannhauser Gallery: Marketing van Gogh is verschenen in september 2017.