crépon
Zeventien prenten uit Van Goghs collectie Japanse prenten zijn zogenaamde crépons (chirimen-e). Deze prenten werden als gewone kleurenhoutsneden op Japans papier gedrukt, maar vervolgens geperst. De kreukelige structuur die zo ontstond, doet denken aan textiel.
De meeste crépons werden in Japan vervaardigd als exportproduct. Vaak zijn er bloemen en vogels afgebeeld, of andere decoratieve onderwerpen die het goed deden in het westen.
-
Felle kleuren
Veel crépons moeten opvallend felle kleuren hebben gehad. Zeker als je bedenkt dat Van Goghs prenten flink verkleurd zijn. De crépons werden gedrukt met moderne westerse inkten die in de Meiji-periode (1865-1905) werden geïmporteerd.
Van Gogh voelde zich vooral tot deze felgekleurde prenten aangetrokken. Daarom hing hij bijna al zijn crépons op de wanden van zijn atelier, en zie je details, zoals de ijsvogels, opvallend vaak terug in zijn werk.
-
Decoratief effect
Vincent van Gogh bezat enkele crépons die bestonden uit twee losse prenten die in de lengte aan elkaar waren geplakt, zogeheten surimono’s.
Het decoratieve effect van de felgekleurde langwerpige prenten was groot. Het is daarmee niet verwonderlijk dat Van Gogh deze werken aan de muren van zijn opeenvolgende ateliers hing.
Na zijn dood in Auvers ging een van de prenten over naar de zoon van dokter Gachet, Paul Gachet jr.