Spinnend Bretons meisje
Paul Gauguin (1848 - 1903), Le Pouldu, 1889
olieverf op pleister, 135 cm x 62 cm
Credits: Van Gogh Museum, Amsterdam
Dit Bretonse meisje maakte ooit deel uit van een reeks wanddecoraties. Paul Gauguin schilderde haar in Le Pouldu in Bretagne: ‘in de herberg waar we eten’.
In een brief aan zijn vriend Van Gogh noemde Gauguin het meisje ‘een boerin’, die ‘aan het spinnen is aan zee’. (De spintol hangt aan haar hand, aan een nu bijna onzichtbare draad.) Hij beschreef hem alles, tot aan de koe in de achtergrond. Maar de engel boven het meisje noemde hij gek genoeg niet. We weten niet precies wat hij ermee bedoelde. Traditioneel werd zo Jeanne d’Arc uitgebeeld, aan wie de aartsengel Michaël verscheen.
- Inventarisnummer
- s0513S2006
- Afmetingen
- 135 cm x 62 cm, 149.5 cm x 78 cm, 9 cm
- Herkomst
- 1889 Marie Henry, Le Pouldu; 1911 verkocht door Marie Henry aan Mme Le Roch, Le Pouldu; 1918 verkocht door Mme Le Roch aan Joseph de Cadenet, Le Pouldu; 1920 verkocht door Joseph de Cadenet aan Mme Cochennec, Le Pouldu; 1925 verkocht door Mme Cochennec aan Mr. and Mrs. Abraham Rattner, New York; 14 oktober 1965 veiling New York, Parke-Bernet Galleries (Impressionist and Modern Paintings and Drawings ...), lot 118 (Jeanne d'Arc) gekocht door Frederick W. Ziv, Cincinnati voor USD 65.000; 2002 verkocht door Frederick W. Ziv aan M. Erdman B.V.; 5 april 2006 verkocht door M. Erdman B.V aan het Van Gogh Museum, Amsterdam.
- kunstenaar
- Paul Gauguin
- Credits
- Van Gogh Museum, Amsterdam
Amsterdam, Van Gogh Museum, Ongekend. Verhalen rond 10 jaar aanwinsten, 5 februari-12 september 2021
Nagoya, Aichi Prefectural Museum of Art, Van Gogh and Gauguin. Reality and Imagination, 3 januari-20 maart 2017
Tokyo, Tokyo Metropolitan Art Museum, Van Gogh and Gauguin. Reality and Imagination, 8 oktober-18 december 2016
Arles, Fondation Vincent van Gogh Arles, Van Gogh. Coleurs du Nord, couleurs du Sud, 4 april-31 augustus 2014, nr. 20
Washington, National Gallery of Art, Paul Gauguin: Maker of Myth, 27 februari-5 juni 2011, nr. 53
Londen, Tate Modern, Paul Gauguin: Maker of Myth, 30 september 2010-16 januari 2011, nr. 53
Amsterdam, Van Gogh Museum, Paul Gauguin. De doorbraak naar moderniteit, 19 februari-6 juni 2010, nr. 99
Cleveland, Cleveland Museum of Art, Paul Gauguin: Paris, 1889, 4 oktober 2009-18 januari 2010
Amsterdam, Van Gogh Museum, Van Gogh en Gauguin. Het atelier van het zuiden, 9 februari-2 juni 2002, nr. 105
Toronto, Art Gallery of Ontario, Vincent van Gogh and the Birth of Cloisonism, 24 januari-22 maart 1981, nr. 63
Cincinnati, Cincinnati Art Museum, The early work of Paul Gauguin : genesis of an artist, 18 maart-26 april 1971, nr. 21
New York, NY, Wildenstein & Company, Loan exhibition, Gauguin: for the benefit of the Citizen's Committee for Children of New York City, 5 april-5 mei 1956, nr. 17
Houston, Museum of Fine Arts Houston, Paul Gauguin: His Place in the Meeting of East and West, 27 maart-25 april 1954, nr. 16
New York, NY, Fifty-Sixth Street Galleries, Gauguin, 1931
Barbey, M., chemin de Gauguin : genèse et rayonnement, Saint-Germain-en-Laye, 1985, p. 110-127
Bos, B., Do women have to be naked to be constructed as 'primitive'? Paul Gauguin and the dressed 'primitive', [unpaged]
Dorn, Roland, Douglas Cooper 'Paul Gauguin: 45 lettres à Vincent, Theo et Jo van Gogh. Collection Rijksmuseum Vincent van Gogh, Amsterdam.', p. 272-279
Boyle, R.J., early work of Paul Gauguin : genesis of an artist, Cincinnati, 1971, p. 3, 6, 10, 12, 26
Fondevila, E., Muniz, E., Rewald, John, El postimpresionismo : de van Gogh a Gauguin, Madrid, cop. 1982
Boitelle, René, enfant de paysans' : a technical study of Gauguin's mural 'Breton girl spinning' (1889), p. 138-154
Hargrove, J., Gauguin, Paris, 2017, p. 174
Kornhauser, S., Zafran, E.M., Gauguin's Nirvana : painters at Le Pouldu, 1889-90, Hartford, 2001, p. 61-79
Amishai-Maisels, Z., Gauguin's religious themes, New York, 1985, p. 52-58, 294, 529
Wildenstein, Georges, Gauguin : I. catalogue, Parijs, 1964, p. 126-127
Jamet, Christian, Gauguin : les chemins de la spiritualité, Paris, 2020, p. 102-103, 105
Thomson, Belinda, Garb, Tamar, Dagen, Philippe, Dickson, Amy, Frosdick, Charles, Gauguin : maker of myth, London, 2010, p. 121, 241
Greub, Suzanne, Friborg, Flemming, Druick, Douglas W., Zegers, Peter Kort, Gauguin : Polynesia, München, 2011
Welsh, R.P., Gauguin et l'auberge de Marie Henry au Pouldu, p. 61-79, 163-165
Delouche, Denise, Gauguin et la Bretagne, Rennes, 1996, p. 93-96, 116-117
Chassé, Charles, Gauguin et le groupe de Pont-Aven : documents inédits, Paris, 1921, p. 25-58
Impressionist & modern art : part one, New York, 2002, p. 60-63
Burns, T., Jirat-Wasiutyński, Vojtěch, Paul Gauguin's Breton Girl by the Sea : recovering a gouache for the artist's oeuvre, p. 175-185
Lemonedes, Heather, Thomson, Belinda, Juszczak, Agnieszka, Stolwijk, Chris, Stanton, M., Paul Gauguin : de doorbraak naar moderniteit, Amsterdam, 2009, p. 173-174, 238
Dorra, Henri, Malone, L., Paul Gauguin : his place in the meeting of east and west, Houston, 1954, no. 16
Lemonedes, Heather, Thomson, Belinda, Juszczak, Agnieszka, Stolwijk, Chris, Stanton, M., Paul Gauguin : the breakthrough into modernity, Amsterdam, 2009, p. 173-174, 239
Jirat-Wasiutyński, Vojtěch, Paul Gauguin in the context of symbolism, New York and London, 1967
Rewald, John, Post-impressionism : from Van Gogh to Gauguin, London, 1978, p. 291-296
Rewald, A., Rewald, John, post-impressionnisme : de Van Gogh à Gauguin, Paris, 1961, p. 176-177
Heimann, Nora M., Spinner or Saint : context and meaning in Gauguin’s first fresco, [unpaged]
Jirat-Wasiutyński, Vojtěch, Newton, Travers, Technique and meaning in the paintings of Paul Gauguin, Cambridge, 2000, p. 172-181
Heugten, Sjraar van, Curiger, Bice, Clergue, Yolande, Van Gogh : colours of the north, colours of the south, Arles, 2014, p. 76, 78, 115
Heugten, Sjraar van, Curiger, Bice, Clergue, Yolande, Van Gogh : coulours du nord, coulours du sud, Arles, 2014, p. 76, 78, 115
Heugten, Sjraar van, Veen, Wouter van der, Ohasi, Natsuko, Van Gogh and Gauguin : reality and imagination, Tokyo, 2016, p. 140-141, 190
Druick, Douglas W., Zegers, Peter Kort, Salvesen, Britt, Van Gogh and Gauguin : the Studio of the South, Chicago, 2001, p. 309-316, 408
Druick, Douglas W., Zegers, Peter Kort, Salvesen, Britt, Van Gogh en Gauguin : het Atelier van het Zuiden, Chicago, 2001, p. 309-314, 392
Druick, Douglas W., Salvesen, Britt, Zegers, Peter Kort, Van Gogh et Gauguin : l'Atelier du Midi, Chicago, 2001
Van Gogh Museum : jaarverslag 2006, Amsterdam, 2007, p. 28, 68
Bogman, Suzanne, Dijk, Maite van, Donders, Bram, Blokland, Ann, Van Gogh Museum : portret : 2006-2019 = Van Gogh Museum : portait : 2006-2019, Amsterdam, 2019, p. 84-85
Druick, Douglas W., Salvesen, Britt, Zegers, Peter Kort, Van Gogh und Gauguin : das Atelier des Südens, Chicago, 2001
Roskill, Mark W., Van Gogh, Gauguin and French painting of the 1880s : a catalogue raisonné of key works, Ann Arbor, 1970, p. 194-195
Welsh-Ovcharov, Bogomila, Vincent van Gogh and the birth of Cloisonism, Toronto, 1981, p. 210-211
Lampe, Ursula, Rewald, John, Wagner, A. (Anni), Von Van Gogh bis Gauguin : die Geschichte des Nachimpressionismus, Köln, cop. 1987, p. 175-176, 201
Rey, Robert, A propos de peintures murales exécutés par Gauguin au Pouldu, pp. 37-40