Boeddha
Nu te zien
Odilon Redon (1840 - 1916), 1904
lijmverf op doek, 159.8 cm x 121.1 cm
Credits: Van Gogh Museum, Amsterdam (Staat der Nederlanden)
De Boeddhafiguur lijkt wel deel uit te maken van de boom waar hij in lotushouding voor zit. Dat komt vooral doordat Redon hem met niet veel meer dan een paar contourlijnen heeft neergezet. De schilder had een grote belangstelling voor oosterse spiritualiteit.
Redon koos een extra matte verfsoort, zodat het werk de uitstraling heeft van een fresco. Het was zijn bedoeling dat dit kunstwerk verzonken in de wand zou worden getoond. Zo moest het een decoratief element vormen, dat deel uitmaakte van het interieur als geheel.
Download de wetenschappelijke entry uit de bestandscatalogus Odilon Redon en Andries Bonger (pdf, 5,1 MB)
- Inventarisnummer
- s0465N1996
- Afmetingen
- 159.8 cm x 121.1 cm, 162 cm x 123.3 cm, 4 cm
- Herkomst
- Augustus 1905 verkocht door de kunstenaar, Parijs aan Andries Bonger, Amsterdam voor FRF 700; na zijn overlijden op 20 januari 1936 geërfd door zijn weduwe Françoise W.M. Bonger-van der Borch van Verwolde, Amsterdam; na haar overlijden in 1975 nagelaten aan haar erven, Nederland; 18 december 1996 verkocht door deze erven aan de Staat der Nederlanden ter plaatsing in het Van Gogh Museum, Amsterdam.
- kunstenaar
- Odilon Redon
- Credits
- Van Gogh Museum, Amsterdam (Staat der Nederlanden)
Amsterdam, Van Gogh Museum, Odilon Redon en Emile Bernard. Meesterwerken uit de collectie van Andries Bonger, 10 april-20 september 2009, nr. 112
Bremen, Kunsthalle Bremen, Odilon Redon, 27 november 1983-22 januari 1984, nr. zonder nr.
Winterthur, Kunstmuseum Winterthur, Odilon Redon, 20 september-13 november 1983, nr. zonder nr.
Amsterdam, Rijksmuseum Amsterdam, André Bonger en zijn kunstenaarsvrienden: Redon, Bernard, Van Gogh, 6 juni-6 augustus 1972, nr. 3
Den Haag, Gemeentemuseum Den Haag, Odilon Redon, 3 mei-23 juni 1957, nr. 202
Parijs, Musée de l'Orangerie, Odilon Redon, oktober 1956-januari 1957, nr. 186
Arnhem, Vereniging voor Beeldende Kunst Arnhem, Tentoonstelling van Odilon Redon: Schilderijen, tekeningen, litho’s, 26 maart-4 april 1948, nr. 21
Amsterdam, Larensche Kunsthandel, Tentoonstelling van werken van Odilon Redon (alles particulier bezit), 7-14 mei 1909, nr. 34
Parijs, Galeries nationales du Grand Palais, Salon d’automne, 15 oktober-15 november 1904, nr. niet in catalogus
Groot, I.M. de, André Bonger en zijn kunstenaarsvrienden Redon, Bernard, Van Gogh, Amsterdam, 1972, p. 14
Rapetti, Rodolphe, Thomson, Richard, Fowle, F., Bonsdorff, Anna-Maria von, Bakker, Nienke, Dreams of nature : symbolism from Van Gogh to Kandinsky, Brussel, 2012, pp. 100-101
Vergeest, Aukje, French collection : nineteenth-century French paintings in Dutch public collections, Amsterdam, 2000, pp. 269-270
Rapetti, Rodolphe, Thomson, Richard, Fowle, F., Bonsdorff, Anna-Maria von, Bakker, Nienke, Gedroomde landschappen : symbolisme van Van Gogh tot Kandinsky, Brussel, 2012, pp. 100-101
Darley, Esther, Suijver, Renske, Masterpieces in the Van Gogh Museum, Amsterdam, 2019, p. 160
Darley, Esther, Suijver, Renske, Meesterwerken in het Van Gogh Museum, Amsterdam, 2019, p. 160
Busch, G., Matta, M., Odilon Redon, Winterthur ; Fribourg, cop. 1983, pp. 226, 251
Decroocq, M.-C., Lacau St. Guily, A., Wildenstein, Alec, Odilon Redon : catalogue raisonné de l'oeuvre peint et dessiné, Paris, 1992-1998, vol. 1: p. 267
Kolks, Z., Niermeyer, M., Uitert, Evert van, Odilon Redon 1840-1916 : tekeningen, litho's, pastels en schilderijen uit Nederlands bezit, Enschede, 1984, p. 19
Leeman, Fred, Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Vergeest, Aukje, Stolwijk, Chris, Odilon Redon and Emile Bernard : masterpieces from the Andries Bonger collection, Amsterdam, 2009, pp. 76, 123
Leeman, Fred, Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Vergeest, Aukje, Stolwijk, Chris, Odilon Redon en Emile Bernard : meesterwerken uit de collectie van Andries Bonger, Amsterdam, 2009, pp. 73, 76, 123
Rens, Annemiek, Sloterdijk, Jet, Maathuis, Marieke, Verweij, Emma, Drenth, Alexandra, Jong, Karlijn de, Geer, Kees van der, Christine en Janus van Zeegen, Zwolle, 2024, pp. 103, 105
Boitelle, René, Berg, Klaas-Jan van den, Goetz, E., A technical examination of Odilon Redon's paintings from the Bonger collection, Van Gogh Museum, pp. 67-69, 72-78, p. 80, n.5 en p. 81, n.21
Leeman, Fred, Sharp, Kevin, Vroege verzamelaars van Redon in Nederland, pp. 24, 28
Niehaus, Kasper, Openstelling collectie A. Bonger, p. 136
Bacou, Roseline, Bonger collection at Almen, Holland, p. 401
Yoder, Abigail, Decoration and symbolism in the late works of Odilon Redon, Iowa City, 2013, pp. 81, 124, 159–160, 170–171, 362
Wichmann, Siegfried, Whitttall, Mary, Ramsay, James, Watanabe, Helen, Japonisme : the Japanese influence on Western art since 1858, London, 1985, pp. 156, 270
Berger, K., Odilon Redon : Phantasie und Farbe, Köln, 1964
Bacou, Roseline, Redon, Odilon, Lettres de Gauguin, Gide, Huysmans, Jammes, Mallarmé, Verhaeren à Odilon Redon, Paris, 1960, p. 294, n. 3
Stuffmann, M., Hollein, Max, Odilon Redon : as in a dream, Ostfildern, 2007, pp. 95–102, 108–109
Leblond, Marius-Ary, Lettres d'Odilon Redon (1878-1916), Paris [etc.], 1923, pp. 61–62
Chaban-Delmas, J., Coustet, Robert, Huyghe, René, Martin-Méry, G., Odilon Redon 1840-1916, Bordeaux, 1985, pp. 22, 230
Ashton, D., Joachim, Harold, Rewald, John, Odilon Redon, Gustave Moreau, Rodolphe Bresdin, New York, 1961
Sarradin, Édouard Louis, Visites au salon d’automne : II. – les invités : Renoir. – Odilon Redon. – Cézanne. – Paul de Troubetzkoy. – A.-A. Hébrard, p. 2
Tilburg, Merel van, Gamboni, Dario, Bonger, Andries, Redon, Odilon, « Sans adieu » : Andries Bonger – Odilon Redon : correspondance 1894-1916, Paris, 2022