De rode boom
Nu te zien
Odilon Redon (1840 - 1916), 1905
lijmverf op doek, 173 cm x 87.5 cm
Credits: Van Gogh Museum, Amsterdam (Staat der Nederlanden)
Odilon Redon had een grote belangstelling voor oosterse spiritualiteit. Of de mysterieuze knielende figuur daarnaar verwijst is niet duidelijk. Zeker is dat hij dit werk maakte als een decoratief wandpaneel met de uitstraling van een muurschildering. Hij gebruikte matte verf om dat effect te bereiken.
Odilon Redon maakte De rode boom in opdracht van Andries Bonger (1861-1936). Deze zwager van Theo van Gogh was een verwoed verzamelaar van Redons kunst.
Download de wetenschappelijke entry uit de bestandscatalogus Odilon Redon en Andries Bonger (pdf, 5,1 MB)
- Inventarisnummer
- s0464N1996
- Afmetingen
- 173 cm x 87.5 cm, 177.3 cm x 92 cm, 4 cm
- Herkomst
- Augustus 1905 verkocht door de kunstenaar, Parijs aan Andries Bonger, Amsterdam voor FRF 300; na zijn overlijden op 20 januari 1936 geërfd door zijn weduwe Françoise W.M. Bonger-van der Borch van Verwolde, Amsterdam; na haar overlijden in 1975 nagelaten aan haar erven, Nederland; 18 december 1996 verkocht door deze erven aan de Staat der Nederlanden ter plaatsing in het Van Gogh Museum, Amsterdam.
- kunstenaar
- Odilon Redon
- Credits
- Van Gogh Museum, Amsterdam (Staat der Nederlanden)
Amsterdam, Van Gogh Museum, Odilon Redon en Emile Bernard. Meesterwerken uit de collectie van Andries Bonger, 10 april-20 september 2009, nr. 114
Amsterdam, Rijksmuseum Amsterdam, André Bonger en zijn kunstenaarsvrienden: Redon, Bernard, Van Gogh, 6 juni-6 augustus 1972, nr. 1
Toronto, Art Gallery of Ontario, The Sacred and Profane in Symbolist Art, 1-26 november 1969, nr. 82
Turijn, Galleria Civica d'arte Moderna e Contemporanea, Il sacro e il Profano nell’arte dei Simbolisti, juni-augustus 1969, nr. 97
Venetië, XXXIe Biënnale, 16 juni-7 oktober 1962, nr. 14
Den Haag, Gemeentemuseum Den Haag, Odilon Redon, 3 mei-23 juni 1957, nr. 201
Parijs, Musée de l'Orangerie, Odilon Redon, oktober 1956-januari 1957, nr. 187
Groot, I.M. de, André Bonger en zijn kunstenaarsvrienden Redon, Bernard, Van Gogh, Amsterdam, 1972, p. 13
Vergeest, Aukje, French collection : nineteenth-century French paintings in Dutch public collections, Amsterdam, 2000, p. 270
Bacou, Roseline, Odilon Redon, Paris, [1956], p. 91
Decroocq, M.-C., Lacau St. Guily, A., Wildenstein, Alec, Odilon Redon : catalogue raisonné de l'oeuvre peint et dessiné, Paris, 1992-1998, vol. 1: p. 264
Leeman, Fred, Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Vergeest, Aukje, Stolwijk, Chris, Odilon Redon and Emile Bernard : masterpieces from the Andries Bonger collection, Amsterdam, 2009, pp. 73, 77, 123
Leeman, Fred, Roos Rosa de Carvalho, Fleur, Vergeest, Aukje, Stolwijk, Chris, Odilon Redon en Emile Bernard : meesterwerken uit de collectie van Andries Bonger, Amsterdam, 2009, pp. 73, 77, 123
Niehaus, Kasper, Openstelling collectie A. Bonger, p. 136
Bacou, Roseline, Bonger collection at Almen, Holland, p. 401
Boitelle, René, Berg, Klaas-Jan van den, Goetz, E., A technical examination of Odilon Redon's paintings from the Bonger collection, Van Gogh Museum, pp. 69, 72, 74, 76-77, p. 80, n.5 en p. 81, n.2
Yoder, Abigail, Decoration and symbolism in the late works of Odilon Redon, Iowa City, 2013, pp. 171, 379
Wichmann, Siegfried, Whitttall, Mary, Ramsay, James, Watanabe, Helen, Japonisme : the Japanese influence on Western art since 1858, London, 1985, pp. 156, 270
Berger, K., Odilon Redon : Phantasie und Farbe, Köln, 1964, p. 205
Bacou, Roseline, Redon, Odilon, Lettres de Gauguin, Gide, Huysmans, Jammes, Mallarmé, Verhaeren à Odilon Redon, Paris, 1960, p. 294, n. 3
Levy, Suzy, Journal inedit de Ricardo Viñes : Odilon Redon et le milieu occultiste (1897-1915), Paris, 1987, p. 199
Chaban-Delmas, J., Coustet, Robert, Huyghe, René, Martin-Méry, G., Odilon Redon 1840-1916, Bordeaux, 1985, pp. 22, 230
Tilburg, Merel van, Gamboni, Dario, Bonger, Andries, Redon, Odilon, « Sans adieu » : Andries Bonger – Odilon Redon : correspondance 1894-1916, Paris, 2022