Op 16 juni vertelt professor Debora Silverman over het intrigerende en veelzijdige verhaal achter het ‘Stoclet-fries’, dat Gustav Klimt in een Brussels paleis maakte tussen 1905 en 1911. Deze lezing is in het Engels.
Praktische informatie
Datum en tijd: 16 juni 2024 om 14 uur.
Duur: 45 minuten + 15 minuten vragen.
Taal: Engels.
Kosten: Gratis. Toegang tot het museum is € 22.
Locatie: Auditorium.
Deelname: Je hoeft je niet vooraf aan te melden. De lezing is op inloop.
Goudkoorts en Congo-stijl: Het marmeren mozaïekfries van Gustav Klimt in het Palais Stoclet
Tussen 1905 en 1911 maakte Gustav Klimt het bijzondere Stoclet fries voor de eetzaal van het Brusselse Palais Stoclet. Deze periode viel gedeeltelijk samen met de jaren waarin België zich de koloniale overheerser van het Afrikaanse land Congo waande (1885-1908). Klimts opdrachtgever, de Brusselse bankier-ingenieur Adolphe Stoclet, deelde mee in de overvloedige rijkdom die vanwege de kolonisatie richting België vloeide. Dit maakte dat het budget voor Klimts fries vrijwel onbeperkt was: er werd versierd met juwelen, goud en mozaieken.
In deze lezing verkent prof. Debora Silverman de talloze connecties tussen de gekoloniseerde gebieden in Afrika en het Stoclet fries. In haar analyse brengt Silverman de stijl van de fries zelf (waarin ook naar Egypte wordt verwezen) in verband met het Belgische kolonisme en de belangen van de Brusselse elite waartoe Klimts opdrachtgever behoorde.
Debora Silverman
Debora Silverman is Distinguished Professor Emerita in geschiedenis en kunstgeschiedenis aan de UCLA, waar ze de Presidential Chair in Modern European History, Art and Culture van de University of California bekleedt. Ze heeft veel gepubliceerd over beeldende kunst, politiek en de opkomst van het irrationele in het Europa van het fin-de-siècle, over Van Gogh, Gauguin, Rodin, Ensor en Klimt, evenals kritische studies over kunst, geheugen, musea en Belgisch imperialisme.
Professor Silvermans recente publicaties gaan over de architectuurtheorie en -praktijk van Koning Leopold II, de impact van de Onafhankelijke Congostaat op het Belgisch modernisme, de ‘whiplashstijl’ van de Art Nouveau als ‘Congostijl’ en het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren. Binnen afzienbare tijd zal ze twee boeken publiceren over de Belgische Art Nouveau als ‘imperiaal modernisme’, getiteld Art of Darkness en ‘Modernity Without Borders’: Politics, Congo, and the Avant-Garde in King Leopold II’s Belgium.
Andere noemenswaardige publicaties zijn: Selling Culture: Bloomingdale’s, Diana Vreeland, and the Aristocracy of Taste in Reagan’s America (1989), Art Nouveau in Fin-de-Siècle France: Politics, Psychology, and Style (1992) en Van Gogh and Gauguin: The Search for Sacred Art (2000).