
Henri de Toulouse-Lautrec, Vrouw die zich kamt, het kapsel (Femme qui se peigne, la coiffure), 1896
Kleurenlithografie
Mellerio beschreef hoe in Pellets winkel ‘overal op een grandioze manier kleur te zien’ was . Zijn prestigieuste project in kleur was de prentenserie Elles van Toulouse-Lautrec.
Pellet verbond zijn naam maar al te graag aan de prachtige serie: hij signeerde en nummerde eigenhandig de elf kleurenlitho’s met intieme taferelen uit het bordeel en plaatste een watermerk met zijn naam in het chique papier.
Erotiek als specialisme
Pellet richtte zich op een prikkelende niche in de prentenwereld door zich te specialiseren in erotische grafiek, ontworpen door de avant-garde. De handelaar koos in het bijzonder voor de ondeugende en soms ronduit subversieve etsen van de prentkunstenaars Félicien Rops en Louis Legrand.
De verbondenheid van de handelaar met zijn kunstenaars ging zo ver, dat hij hechte vriendschappen met ze sloot, alles verhandelde wat ze produceerden en zelfs hun oeuvrecatalogi samenstelde.
Verder lezen:
- André Mellerio, La lithographie originale en couleurs, Parijs 1898
- J. R., ‘M. Gustave Pellet’, Le Courrier français 7 (18-02-1900), nr. 7, p. 9
- Gustave Pellet, Maurice Exteens & Kornfeld und Klipstein, Archives de la maison Gustave Pellet, Bern 1962